• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sirreālisma izmantojums un vēstījuma analīze A.Hodorovska filmā “Realitātes deja”

Thumbnail
View/Open
309-62559-Mellenbergs_Mikus_mm05013.pdf (763.3Kb)
Author
Mellenbergs, Mikus
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Freibergs, Viktors
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā apskatīts un izpētīts sirreālisma izmantojums un nozīme kā arī vēstījuma analīze Alehandro Hodorovska filmā “Realitātes deja”. Teorijas daļā apskatīta kino semiotika un svarīgākie kinematogrāfiskie izteiksmes līdzekļi, kuri atainoti filmas veidošanas procesā, kā arī to, kā tie ietekmē skatītāja uztveri. Metodoloģijas daļā apskatīta izvēlētā pētniecības metode – semiotiskā un naratīva analīze. Pētījuma ietvaros veikta galveno varoņu un tēlu analīze, kā arī sirreālisma izmantojuma skaidrojums. Pētījuma rezultāti liecina, ka Hodorovskis ar sirreālisma palīdzību nojauc robežas starp sapni un realitāti. Filma kalpo kā dialogs starp skatītāju un režisoru, kas abpusēji kalpo kā dziedinošs process.
 
The paper discusses the use and meaning of surrealism as well as narative analysis in film “The Dance of Reality” by Alejandro Jodorowsky. The theoretical part presents information about cinema semiotics and most fundamental mechanisms of perception of film and how they affect viewers preception of film. The methodology part presents chosen research method - semiotic and narative analysis. The empirical part presents analysis of the main charecters, images and the use of surrealism. The results of the research show that Hodorovsky with surrealism breaks the boundaries between dream and reality. The film serves as a dialogue between a viewer and a director which serves as a healing process on both sides.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38246
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV