Bērnu autisma pazīmju saistība ar māšu audzināšanas uzvedību un māšu stresu
Author
Āriņa, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Mērķis: noskaidrot bērnu autisma iezīmju saistību ar vecāku audzināšanau un vecāku stresa indeksu. Dalībnieki: 98 mātes, kurām ir bērni vecumā no 5-11 gadiem (M=8,26, ST=1,91). Piedalījās mātes, kurām ir bērni ar autisma pazīmēm vai diagnozēm, un mātes, kurām bērni ir bez autisma traucējuma. Kopumā piedalījās 39 mātes, kuras audzina meitenes (40 %) un 59 mātēs, kuras audzina zēnus (60%). Instrumentārijs: Programmas Izglītošanās ar autismu Latvijas skolās pētījuma ietvaros izveidotā aptauja – Pazīmes, Ģentes audzināšanas skala, Vecāku stresa indekss. Rezultāti: Bērnu autisma iezīmes negatīvi korelē ar māšu pozitīvo audzināšanu, noteikumiem un autonomiju. Bērnu autisma pazīmes negatīvi korelē ar Vecāku stresa indeksa aptaujas apakšskalām: māšu distress, attiecību grūtības un “grūtais bērns”. Grupā, kur ir mātes, kurām bērni ir bez autisma pazīmēm (n=38) uzrāda nozīmīgas atšķirības, tādos audzināšanas veidos, kā pozitīva audzināšana, uzraudzība, noteikumi, nekonsekventa disciplinēšana un autonomija. Grupā, kur ir mātes, kurām ir bērni ar autisma pazīmēm (n=38) uzrāda nozīmīgas atšķirības vecāku stresa dimensijās: vecāku distress, attiecību grūtības un “grūtais bērns”. Objective: author of this research investigated the relationships between children’s autism signs, mother’s behaviour and mother’s stress index. Participants: 98 mother’s of children’s aged 5-11 (M=8,26, ST=1,91) years old. In this study take part mother’s of children who do not have autism, as well as children with autism or signs of autism. Together 39 mother’s which parenting daughters (40%) and 59 mother’s which parenting sons (60%). Questionnaires: Learning with autism in Latvian Schools programme, The Autism signs questionnaire – Signs, Ghent parental behaviour scale, Parenting stress index. Results: Children signs of autism negatively corelated to mother’s posiviely parenting, rules and autonomy. Children signs of autism negatively corelated to mother’s distress, parenting difficulties and difficult child. In group of mother’s of children who do not have signs of autism appears differences in positively parenting, rules, inconsistent discipline, control and autonomy. In group of mother’s of children who have signs of autism appears differences in mother’s distress, parenting difficulties and difficult child.