Atbalsta programmas izstrādes vadlīnijas jauno skolotāju atbiruma samazināšanai
Author
Kļaviņa, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Grigule, Ligita
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Eiropas komisija ir aicinājusi dalībvalstis izveidot jauno skolotāju karjeras sākuma atbalsta programmu. Darba aktualitāte ir saistīta ar to, ka Latvijā līdz šim valsts līmenī nav izstrādāta atbalsta programma jaunajiem skolotājiem, kas noved pie nesistemātiska atbalsta un jauno skolotāju skaita mazināšanos, skolotāju trūkuma, kas nākotnē aizvietotu pensijas vecuma skolotājus, un neefektīvu finanšu resursu izmantošanu skolotāju izglītībai, kuri pamet skolotāja darbu jau pašā savas karjeras sākumā. Maģistra darba mērķis ir noteikt galvenās jomas, kur nepieciešams sniegt atbalstu jaunajiem skolotājiem karjeras sākumā. Aptauja ir izvēlēta, kā pētījuma metode un datu ieguvei ir izmantota dokumentu analīze, 55 jauno skolotāju anketēšana, intervijas un darba vizītēs veiktas fokusgrupas diskusijas. Pētījuma rezultātā izdarīti secinājumi par drošas vides un attieksmes maiņas nepieciešamību skolas līmenī, kā arī sniegti ieteikumi atbalsta programmas vadlīniju izstrādei, lai samazinātu jauno skolotāju atbirumu izglītības iestādēs Latvijā. European Commission has invited the member states to provide novice teachers with an early career support. The research is topical because there is no state-wide coherent induction programme developed in Latvia which leads to unsystematic support and a high drop-out of the novice teachers, deficit of teachers to replace expected retirements and ineffective use of the financial resources spent on educating teachers, who quit working at a very early stage of their career. The aim of the Master’s Paper is to identify the key areas of support required for novice teachers. Survey has been chosen as a research method and the data collection methods include content analysis of various government reports and studies, 55 questionnaires, interviews and study visits with focus group discussions. As the result, conclusion on required safe working conditions and change of the attitude at the school level as well as recommendations for the induction programme framework made to reduce the novice teachers’ drop-out rate in Latvia.