• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Velosatiksmes vides ieguvumu novērtējums. Rīgas piemērs

Thumbnail
View/Open
305-65607-Rozina_Laine_lr16029.pdf (1.390Mb)
Author
Roziņa, Laine
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Šteinberga, Iveta
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Transporta radītais piesārņojums ir strauji augoša problēma ne tikai Rīgā, bet arī globāli. Nomainot transporta veidu no autotransporta uz velotransportu, ir iespējami ekonomiskie ieguvumu, t.sk. vides jomā. Maģistra darbā analizēti velosatiksmes potenciālie ekonomiskie un vides ieguvumi Rīgā, kuri saskaņā ar Eiropas Riteņbraucēju Federācijas (ERF) aprēķiniem Eiropā var sasniegt pat 513 miljardus EUR. Analīze veikta izmantojot ERF speciālizētu metodiku, situācijas raksturojumlielumi iegūti intervijās, aptaujās un apkopojot statistiskos rādītājus. Papildus, lai novērtētu autotransporta radītā piesārņojuma ietekmes samazināšanos, modelēta piesārņojuma izkliede ielas kanjonā (Kr. Valdemāra ielā), izvērtējot cieto daļiņu (PM) un slāpekļa oksīda (NOx) emisiju apjomus un koncentrācijas piezemes slānī. Konstatēts, ka 36% no autovadītājiem ikdienā lapbrāt pārvietotos ar velosipēdu, ja tiktu nodrošināta atbilstoša infrastruktūra, savukārt sagaiadāmais ekonomiskais guvums Rīgā vērtējams vairāk nekā 133 miljonu EUR apmērā.
 
Pollution caused by transportation is a rapidly growing problem not only in Riga but also globally. By changing the mode of transportation from automobiles to bicycles, there are potential economic and environmental benefits. The European Cyclists’ Federation has calculated the total economic benefit of cycling in the European Union to be more than €513 billion. The aim of the master theses was to assess the environmental benefits of cycling in Riga. The methodology developed by ECF was used to come to the conclusion that changing the mode of transportation could result in environmental and economic benefits. To obtain the necessary data, surveys, interviews and statistical data analysis were used. The results of the data modeled the quantity and concentrations of PM and NOx emissions. According to the percentage of population traveling daily by automobiles, but due to adequate and convenient infrastructure and other conditions, a change of the daily movement to cycling is 36%. The overall economic benefits of improving the environment, including climate, represent more than 133 million in the context of the calculation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38965
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV