• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dzelzceļa ritošā sastāva radīto emisiju atmosfērā matemātisko novērtēšanas metožu salīdzinošā analīze

Thumbnail
View/Open
305-66426-Butane_Ruta_rb16048.pdf (2.129Mb)
Author
Butāne, Rūta
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Šteinberga, Iveta
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā veikta dzelzceļa transporta (kravas dīzeļlokomotīvju, pasažieru dīzeļvilcienu un elektrovilcienu) analīze un inventarizācija pēc to tehniskās specifikācijas, enerģijas patēriņa un gaisa piesārņojošo vielu emisijām. Izvērtētas Starptautiskās dzelzceļu savienības un Eiropas Vides aģentūras emisiju novērtēšanas aprēķina metodes, kuras metodoloģiski ir līdzīgas (tiek izmantoti emisiju faktori un degvielas patēriņa rādītāji), taču sniedz atšķirīgus rezultātus. Darba rezultāti liecina, ka UIC metode ir piemērotāka dzelzceļa ritošā sastāva emisiju novērtēšanai augstākas detalizācijas pakāpes dēļ. Balstoties uz UIC metodiku un emisiju faktoriem, izstrādāts emisiju kalkulators kravas dīzeļlokomotīvju, pasažieru dīzeļvilcienu un elektrovilcienu radīto emisiju novērtēšanai Latvijas teritorijas dzelzceļa infrastruktūras tīklā.
 
The master's thesis deals with the analysis and inventory of rail transport (cargo diesel locomotives, passenger diesel trains and electric trains) according to their technical specifications, energy consumption and air pollutant emissions. Comparison of emission calculation and evaluation methods of the International Union of Railways and the European Environment Agency, which are methodologically similar (emission factors and fuel consumption indicators being used), but yield different results. The results of the work show that the UIC method is more suitable for assessing the emissions of railway rolling stock due to the higher degree of output data detail. Based on UIC methodology and emission factors, an Emission Calculator for assessing emissions from freight diesel locomotives, passenger diesel and electric trains was developed for the railway infrastructure network of the territory of Latvia.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39975
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV