• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PEDAGOGU PROFESIONĀLĀS PILNVEIDES PASĀKUMU EFEKTIVITĀTE

Thumbnail
View/Open
299-67423-Briksis_Oskars_ol08018.pdf (1013.Kb)
Author
Brikšis, Oskars
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Geske, Andrejs
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Efektīvu pedagogu profesionālo pilnveidi veido daudzu un dažādu faktoru kopums, kas ļoti atkarīgs no apstākļiem, konteksta un mērķa, ar kādu profesionālās pilnveides pasākumi tiek organizēti. Pētījumā apkopotas teorētiskās atziņas par pedagogu profesionālās pilnveides pasākumu efektivitātes pazīmēm, kas ir 1) uz sadarbību vērsta; 2) ilgtermiņa un sistemātiska; 3) pielietojama un mērķtiecīga; 4) daudzveidīga. Pētījumā izvērtēts, kā pedagogu pašvērtējums un kompetence ietekmē pedagogu dalību profesionālās pilnveides pasākumos. Pedagogu pašvērtējums ietekmē pedagogu kompetenci, un pedagogu kompetence būtiski ietekmē dažādus ar profesionālo pilnveidi saistītus faktorus. Būtiskākie sarežģījumi, plānojot pedagogu profesionālās pilnveides pasākumus, ir laika un citu resursu trūkums. Pētījumā tika izmantota aptauja pedagogu viedokļa noskaidrošanai, tajā piedalījās 1763 pedagogu no 53 Rīgas skolām.
 
The professional development of effective educators consists of a combination of many factors, which are highly dependent on the circumstances, context and purpose of which professional development activities are organized. The study summarizes theoretical knowledge of the effectiveness of teachers' professional development measures, which are 1) focused on cooperation; 2) long-term and systematic; 3) Applicable and purposeful; 4) varied. The study evaluates how teachers' self-esteem and competence influence the participation of teachers in professional development activities. Teachers' self-esteem affects the competence of teachers, and the competence of teachers has a significant impact on various factors related to professional development. The main difficulty in planning professional improvement activities for teachers is the lack of time and other resources. A survey was used to find out the teachers' point of view, with 1763 teachers from 53 schools in Riga participating in it. Keywords: professional development, educators, education management, competence, self-esteem.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/45422
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV