• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uzņēmuma tirgus vērtības paaugstināšanas iespējas restrukturizācijas rezultātā

Thumbnail
View/Open
17959-Inese_Mavlutova_2010.pdf (1.500Mb)
Author
Mavļutova, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Oļevskis, Grigorijs
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Promocijas darba mērķis ir pamatot uzņēmuma tirgus vērtības paaugstināšanas nepieciešamību, balstoties uz restrukturizācijas gaitā pielietoto metožu izpēti un Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumu finanšu stāvokļa analīzi. Darbā tika veikta zinātniskās literatūras un citu pētījumu rezultātu analīze par uzņēmumu finanšu stratēăiju un tās veidiem, kā arī par restrukturizācijas saturu un motīviem. Darbā tika izanalizētas restrukturizācijā pielietojamo metožu attīstības tendences un uzņēmuma tirgus vērtības noteikšanas metodes. Raksturojot restrukturizācijas programmas īstenošanas posmus, lielāka uzmanība darbā tika pievērsta risku līmeņa novērtēšanai. Izvirzītās hipotēzes ietvaros, darbā tika analizēti restrukturizācijas darījumi par laika posmu no 2005. līdz 2008. gadam, kā arī prognozēta uzņēmumu saimnieciskā darbība un pielietota izstrādātā uzņēmumu tirgus vērtības noteikšanas metodika restrukturizācijas gaitā laikā no 2009. līdz 2013. gadam. Pētījuma gaitā izstrādātais uzņēmuma restrukturizācijas modelis ir empīriski pielietots mazumtirdzniecības uzņēmumā restrukturizācijā. Pētījuma rezultāti liecina kā restrukturizācijas programmas veiksmīgās īstenošanas rezultātā uzņēmuma tirgus vērtība pieaug, taču šo rezultātu var sasniegt jā pārvarēt restrukturizācijas procesu bremzējošos faktorus.
 
The goal of The Promotional Paper “Possibilities to increase company’s market value as a result of restructuring” is to justify attractiveness of restructuring used to increase the company's market value, based on study of methods used during restructuring and on analysis of Latvian retail companies’ financial performance. The Promotional Paper has been written in Latvian. The research contains analysis of the scientific literature with the aim to find out theoretical position regarding company’s financial strategy, restructuring content and motives, as well as market development tendencies of restructuring deals and methods of evaluating company's market value used during restructuring. While describing the stages of implementing restructuring program, the main focus was put on evaluation of the risk levels. In order to verify the hypothesis defined, methodology of determining retail company’s market value during restructuring is used. Data analyzed in the practical part of the research to evaluate restructuring transactions concern time period from 2005 – 2008 as well as the forecasts about economic activity of company during time period from 2009 – 2013. Company restructuring pattern and the enactment methodology is developed and used empirically. The results of the research show that the company’s market value can increase in case of successful enactment of the restructuring program; however, this result can be achieved if the management is able to overcome the obstructive risk factors of restructuring process discovered in the research. The total volume of the paper, excluding the appendices, is 154 printed pages. It contains 8 appendices, 34 tables, 14 figures and 17 formulas. The reference list consists of 167 sources. The key words of the Promotional Paper are: financial strategy, company’s restructuring, market value, merger and changes, restructuring program, analysis of economic activity.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4636
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1372]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV