• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"OCTA" tirgus problēmas Latvijā

Thumbnail
View/Open
303-70324-Cekula_Elija_ec16013.pdf (1.127Mb)
Author
Cekula, Elija
Co-author
Latvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
Advisor
Joppe, Aina
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
OCTA ir sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, kas Latvijā pastāv jau no 1997. gada, kopš 2004. gada OCTA sistēmu pārrauga, attīsta un stabilizē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs un kopš 2006. gada darbojas bonus-malus sistēma. Lai gan OCTA sistēma ir daudz attīstījusies un pilnveidojusies un šis ir 22. gads, kad OCTA darbojas Latvijā, tā tikai piecus gadus ir strādājusi ar peļņu. Bakalaura darba mērķis ir balstoties uz pieejamo informāciju, izpētīt OCTA nozares darbību, veicot apdrošināšanas izmaksāto atlīdzību un saņemto prēmiju izpēti, sniegt priekšlikumus nozares pilnveidošanai. Lai sasniegtu darba mērķi tika izpētīts vai OCTA sistēmas darbību, kā arī to vai OCTA tirgus Latvijā strādā ar peļņu vai zaudējumiem. Izpētot OCTA sistēmu, secināju, ka ir vairākas problēmas OCTA nozarē un izveidoju priekšlikumus nozares uzlabošanai. Atslēgvārdi: OCTA, LTAB, Bonus-malus, Apdrošināšana, Peļņa vai zaudējumi, Problēmas.
 
MTPL is a compulsory third party liability insurance for land vehicle owners. It is mandatory for all modes of transport that are road users in Latvia. In 1977, MTPL was introduced in Latvia. In order to ensure better operation of the MTPL system, the Latvian Motor Insurers’ Bureau (LTAB) was established in 2004. Bonus-malus classes are also important components of the MTPL system, which are designed to provide a reasonable estimate of insurance risk. Although the MTPL system has involved and improved within 22 years in Latvia, it has only been working with profits for five years. The aim of the bachelor thesis is to explore the MTPL industry’s performance by conducting a study of payouts and bonuses based on available information and to propose recommendations for development of the industry. Following objectives would facilitate the achievement of this aim: analyzing MTPL overall system in Latvia, analyzing MTPL profit and loss statements in Latvia, providing recommendations to improve the work of industry. Key words: MTPL, LTAB, Bonus-malus, Insurance, Profit or Loss, Problems.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/46937
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV