Bilingvālo skolēnu verbālā izpratne un darba atmiņa
Author
Turilova-Miščenko, Tatjana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
ANOTĀCIJA.
PPromocijas darba mērķis bija noskaidrot sakarības starp verbālo izpratni un darba atmiņu secīgiem bilingvāliem pusaudžiem ar dzimto krievu un otro latviešu valodu, un monolingviem pusaudžu vecumā ar dzimto latviešu valodu. Galvenie rezultāti parāda, ka bilingviem vispārlietojamo jēdzienu izpratne, zinātnisko jādzienu izpratne un darba atmiņa ir statistiski nozīmīgi saistītas, toties monolingviem šī saistība tika atklāta tikai starp verbālās izpratnes mainīgajiem. Soļu regresijas analīzes rezultāti parādīja, ka verbālo izpratni otrajā valodā vislabāk prognozē izpratne dzimtajā valodā un darba atmiņa otrajā valodā; verbālo izpratni dzimtajā valodā vislabāk prognozā verbāla izpratne latviešu valodā, nevis darba atmiņa; darba atmiņu otrajā valodā vislabāk prognozē verbālā izpratne otrajā valodā un darba atmiņa dzimtajā valodā; darba atmiņu dzimtajā valodā vislabāk prognozā darba atmiņa otrajā valodā un verbālā izpratne otrajā valodā. Pētījumā gūtie rezultāti var būt izmantojami izglītības nozarē, veicinot secīgo bilingvu efektivāko otras valodas apgāšanu. Atslēgas vardi: verbālā izpratne, darba atmiņa, bilingvi. ABSTRACT.
The aim of this doctoral study is to explore the relationship between verbal comprehension and
working memory for Russian-Latvian successive bilingual adolescents and Latvian monolingual
adolescents. The main results show that general concepts comprehension, scientific concepts
comprehension and working memory correlate significantly both in bilinguals’ native and second
language. In monolingual sample only comprehension variables are correlated. Multiple regression
results show that bilinguals’ verbal comprehension in the second language is predicted significantly
by verbal comprehension in native Russian language and working memory in the second language;
on the other hand working memory in second language is predicted significantly by verbal
comprehension in the second language and working memory in native language. Implication of the
results can be found useful in the bilingual education and individual second language learning.
Key words: verbal comprehension, working memory, bilingual.