Show simple item record

dc.contributor.advisorIvanova, Natālijaen_US
dc.contributor.authorĻevina, Jeļenaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:49:54Z
dc.date.available2015-01-12T06:49:54Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.other29325en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4783
dc.descriptionElektroniskā versija nesatur pielikumusen_US
dc.description.abstractŠī pētījuma mērķis bija izpētīt saistības starp dažādiem pusaudžu Es-koncepcijas aspektiem un dažādām sociālā statusa dimensijām skolas klasē un tuvu draugu grupā. Tika atklāts, ka pastāv pozitīvas sakarības 1) starp savu fizisko spēju un iemaņu pašuztveri un sociālo priekšrocību, uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 2) starp sava fiziskā izskata pašuztveri un uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 3) starp pašuztveri attiecībās ar pretējo dzimumu un uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 4) starp pašuztveri attiecībās ar savu dzimumu un sociālo priekšrocību, uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 5) starp pašuztveri matemātikas jomā un uztveramo popularitāti; 6) starp pašuzveri skolā kopumā un sociālo iespaidu, uztveramo popularitāti un sociālo dominanci; 7) starp vispārīgo pašvērtējumu un sociālo dominanci. Tika konstatēts, ka sociālā dominance vislabāk prognozē savu fizisko spēju un iemaņu, sava fiziskā izskata pašuztveri, pašuztveri attiecībās ar savu dzimumu, pašuztveri skolā kopumā, kā arī vispārīgo pašvērtējumu. Sociālā dominance un uztveramā popularitāte vislabāk prognozē pašuztveri attiecībās ar pretējo dzimumu. Uztveramā popularitāti vislabāk prognozē pašuztveri matemātikas jomā. Tika atklāts, ka pusaudžiem ar dažādu sociālo stāvokli gan tuvu draugu grupā, gan tādā sociālajā tīklā, kā skolas klase, pastāv atšķirības fiziskajā un sociālajā Es-koncepcijās. Pusaudžiem ar dažādu centralitāti skolas klasē, atšķirības arī parādās akadēmiskajā Eskoncepcijās. Atslēgas vārdi: Es-koncepcija, sociālais statuss, sociālā priekšrocība, sociālais iespaids, uztveramā popularitāte, sociālā dominance, centralitāte.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this research was to investigate the relations between multiple aspects of adolescents’ self-concept and various dimensions of their social status in the classroom and in the peer clique. It was found that there was a positive relationship (1) between physical abilities selfconcept and social preference, perceived popularity, and social dominance; (2) between physical appearance self-concept and perceived popularity and social dominance; (3) between oppositesex peer relations self-concept and perceived popularity and social dominance; (4) between same-sex peer relations self-concept and social preference, perceived popularity, and social dominance; (5) between math self-concept and perceived popularity; (6) between general school self-concept and social impact, perceived popularity, and social dominance; (7) betweeen general self-concept and social dominance. It was foumd that social dominance significantly and best predicted physical abilities self-concept, physical appearance self-concept, same-sex relations self-concept, general school self-concept, and general self. Perceived popularity and social dominance both contributed significanty to levels of opposite-sex relations self-concept. Perceived popularity significantly predicted math self-concept. It was also found that there were differences in physical and social self-concept for adolescents with a different centrality in the peer clique and in such a social network as the classroom in school. Differences for adolescents with a different centrality in the classroom were also found in the academic self-concept. Key words: self-concept, social status, social Preference, social impact, perceived popularity, social dominance, centrality.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titlePusaudžu Es-koncepcija un sociālais statuss klasē un tuvu draugu grupāen_US
dc.title.alternativeADOLESCENTS’ SELF-CONCEPT AND SOCIAL STATUS IN THEIR SCHOOL CLASS AND PEER CLIQUEen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record