• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuģa arests

Thumbnail
View/Open
307-69044-Isajevs_Nikita_ni17006.pdf (984.2Kb)
Author
Isajevs, Ņikita
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Lejnieks, Māris
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Starptautiskā kuģniecībā ievērojamo lomu aizņem kuģa arests kā prasības nodrošinājuma veids. Starptautiskās konvencijas, kuras ir ratificētas Latvijā, nosaka galvenos principus, kurus ievēro visas līgumslēdzējvalstis attiecībā uz kuģa aresta kārtību. Šo normu ieviešana nacionālos normatīvos aktos var būt nepilnīga, nekorekta vai nepareizi interpretēta, par ko liecina atšķirīgā prakse starp valstīm, kas ratificējušas tās pašas konvencijas. Darba mērķis ir palielināt informētību iespējamo prasītāju un kuģu īpašnieku vidū par Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem attiecībā uz kuģa arestu, novērst iespējamos trūkumus un nepilnības likumu noteikumos, kā arī rast jaunus risinājumus, lai korekti piemērotu starptautiskās konvencijas attiecībā uz kuģa aresta definīciju, spriedumu izpildi un arestu teritoriālajos ūdeņos. Atslēgvārdi: kuģu arests, prasības nodrošinājums, sprieduma izpilde, in rem, in personam, ostas kapteinis.
 
Ship arrest as a mean of securing a claim plays an important role on international shipping. International conventions that have been ratified in Latvia determine the basic principles of ship arrest that all contracting states must duly respect. The introduction of these rules into national legislation can be incomplete, incorrect or misinterpreted, as evidenced by the different practices between countries that have ratified the same conventions. The aim of this thesis is to raise awareness among potential plaintiffs and ship owners about the legislation of Republic of Latvia regarding the arrest of a ship, to eliminate possible shortcomings and deficiencies in the state law, as well as to find new solutions for the correct application of international conventions on the definition of arrest, enforcement of the claim and ship arrest in territorial waters. Keywords: ship arrest, claim security, enforcement, in rem, in personam, port captain.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/48566
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses [5323]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV