Sociālo mediju lietojums un apmierinājums ar tiem kā sociālā kapitāla faktori: Facebook un LinkedIn piemērs
Author
Avotiņa, Lelde
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ņikišins, Jurijs
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba „Sociālo mediju lietojums un apmierinājums ar tiem kā sociālā kapitāla faktori: Facebook un Linkedin piemērs” mērķis ir novērtēt sociālo mediju lietojuma un vajadzību apmierinājuma tajos ietekmi uz sociālo kapitālu. Darbā tiek aprakstīts sociālo mediju jēdziens, aplūkotas sociālā kapitāla teorijas, kā arī noskaidrotas lietojuma un apmierinājuma teorijas pamatnostādnes, un apskatīti pētījumi, kādi ir veikti minētajās jomās. Empīriskajā daļā tiek veikta reprezentatīva Latvijas interneta lietotāju aptauja, lai noskaidrotu, kādi lietojuma un apmierinājuma faktori ir svarīgākie Facebook un LinkedIn lietotāju vidū, kā arī, lai noskaidrotu šo faktoru saistību ar vienojošo un saliedējošo sociālo kapitālu. Veiktā datu analīze ļauj secināt, ka sociālo mediju lietojuma un apmierinājuma faktoriem ir nozīmīga ietekme uz sociālo kapitālu kopumā, tomēr, lietojuma faktoriem šī ietekme nav tik viennozīmīga. Kā arī, faktoru ietekme uz sociālo kapitālu ir atkarīga no paša sociāla medija mērķa attiecībā pret tā lietojumu. The aim of master thesis „Uses and gratifications on social media as factors of social capital: Facebook and LinkedIn example(s)” is to evaluate the impact of uses and gratifications factors in social media on social capital. Thesis describes the concept of social media, discusses social capital theories, as well as the guidelines of uses and gratifications theory and examines the previous researches carried out in these areas. In the empirical part, a representative survey of Latvian internet users is conducted to find out which uses and gratifications factors are most important amongst Facebook and LinkedIn users and to analyze how these factors impact bridging and bonding social capital. The analysis of data shows that the uses and gratifications factors of social media have a significant impact on social capital. However, the impact of usage factors is not as strong as for gratification factors. Also, the impact of factors on social media depends on the aim which social media carry to its users.