• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studentu matemātiskās domāšanas attīstība profesionālās kompetences veidošanās procesā

Thumbnail
View/Open
37791-Ilmars_Kangro_2010.pdf (2.392Mb)
Author
Kangro, Ilmārs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Garleja, Rasma
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Atslēgas vārdi: domāšana, matemātiskā domāšana, kognitīvā darbība, intelekts Promocijas darba ‘’Matemātiskās domāšanas iespējas augstākā izglītībā profesionālās kompetences veidošanā” pirmajā nodaļā sniegts domāšanas teorijas skaidrojums pamatojoties uz aksioloģisko teoriju ar akcentuāciju uz matemātisko domāšanu. Darba otrajā nodaļā pamatojoties uz inovatīvām pārmaiņām izglītībā, domāšana aplūkota kā izziņas darbības līdzeklis un tās izpausmes matemātiskā domāšanā kognitīvā, afektīvā un sociālā aspektā. Darba trešajā nodaļā veikta teorētisko atziņu eksperimentālā pārbaude studentu intelekta spēju kontekstā: H. Gārdnera tests, Dž. Rāvena progresīvo matricu tests, profesionālās darbības motivācijas tests, mācīšanās stilu apzināšanas tests. Sniegts autora rezumējums par testu pielietošanas mērķtiecību.
 
Key words: thinking, mathematical thinking, cognitive action, intellect Chapter 1 of the doctoral thesis „ Possibilities of mathematical thinking in higher education in formation of the professional competence” offers the explanation of the thinking theory on the basis of the axiological theory with the emphasis on the mathematical thinking. Chapter 2 of the thesis is based on the innovative changes in education and thinking is treated as a means of cognitive action and its expressions in mathematical thinking in cognitive, affective and social aspect are described. Chapter 3 of the thesis represents the experimental test of the theoretical ideas in the context of students’ intelectual abilities: H. Gardner’s test, J.Raven’s test of progressive matrixes, the motivation test of professional activity, test for identifying the learning styles. The thesis also presents the author’s summary on the purposefulness of applying the tests.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/4881
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1374]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV