• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Īso un garo patskaņu diferencēšana 2. klases skolēniem ar fonemātiskiem traucējumiem

Thumbnail
View/Open
299-73913-Spruge_Agnese_ab09543.pdf (2.686Mb)
Author
Sprūģe, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba nosaukums: “Īso un garo patskaņu diferencēšana 2. klases skolēniem ar fonemātiskiem traucējumiem” Darba autore: Agnese Sprūģe Darba vadītāja: Mg. paed. Ilze Vilka Darba saturs: 51 lappuses, 5 attēli, 15 tabulas, 9 pielikumi. Pētījuma mērķis: teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt 2. klases skolēnu fonemātiskās uztveres sekmēšanu īso un garo patskaņu diferencēšanā. Pētījuma hipotēze: fonemātiskās uztveres pilnveide 2. klases skolēniem īso un garo patskaņu atšķiršanā būs sekmīga, ja koriģējoši attīstošā darbībā: •tiks ņemts vērā skolēna attiecīga vecumposma attīstības likumības, •tiks izmantoti atbilstīgi vingrinājumi, darba metodes un paņēmieni. Pētījuma teorētiskājā daļā diplomdarba autore analizējusi dažādu autoru atziņas par jaunāko klašu skolēnu raksturojumu veselumā izvēlētās problēmas kontekstā, fonemātiskās uztveres pilnveides iespējām īso un garo patskaņu diferencēšanā, fonemātiskās nepietiekamības cēloņiem un raksturojumu, kā arī īso un garo patskaņu raksturojumu latviešu valodā. Prakstiskajā daļā darba autore apraksta pētniecisko darbību 2. klases skolēniem ar fonemātiskiem traucējumiem, ņemot vērā teorētiskājā daļā gūtās zināšanas. Pētījuma noslēgumā darba autore izdara secinājumus, ka ar dažādu metožu un vingrinājumu palīdzību ir iespējams uzlabot fonemātisko nepietiekamību 2. klases skolēniem.
 
The theme of the diploma paper: Short and long vowel differentation in grade 2 with students of phonetics disabilities. Author of diploma: Agnese Sprūģe Advisor: Ilze Vilka Content of diploma: 51 pages, 5 pictures, 15 charts, 9 appendices Research goal: theoreticaly find out and practicaly prove phonetic perceptions in order to promote differentation of short and long vowels in grade 2. Research hypothesis: Phonemic perceptions correction in order to differentiate short and long vowels in grade 2 is successful if: •individual identity of child’s age group development is respected and taken into account; •appropriate teaching aid, methodology and working methods are used. In the theoretical part of diploma, author has analyzed different author ideas about the youngest school child’s characteristiscs in the contect of a problem, improve phonetic perceptions in order to promote differentation of short and long vowels, phonemic perception disordes and characteristics and short and long vowel characteristics in Latvian. In the empirical part of the study, the author describes her practical research practices with 2nd grade students who have phonetic disorders on the basis of theoretical knowladge. In the final part of the study the author of diploma paper concludes that with the help of differend methods and exercises it is possible to improve phonemic disorders with grade 2 children.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49916
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV