• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērnu uzvedības problēmas vidējā vecuma pirmsskolas grupā un tās pedagoģiskās korekcijas iespējas

Thumbnail
View/Open
299-75293-Zarina-Raiska_Sindija_sz18007.pdf (1.006Mb)
Author
Zariņa-Raiska, Sindija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: Bērnu uzvedības problēmas vidējā vecuma pirmsskolas grupā un tās pedagoģiskās korekcijas iespējas. Darba autore: Sindija Zariņa-Raiska Darba zinātniskā vadītāja: Dr.psych Guna Svence Darba saturs: 55 lpp, 7 tabulas, 4 diagrammas, 3 pielikumi un 26 literatūras avoti. Kvalifikācijas darba mērķis: analizēt literatūras avotus par vidējā vecumposma uzvedības problēmām un pedagoģiskās korekcijas iespējas uzvedības problēmu mazināšanai pirmsskolā. Pētījuma metodes: Teorētiskā - literatūras analīze Empīriskā - pedagoģiskā novērošana Datu statistiskā apkopošana un analīze Ieteikumu izstrāde vecākiem un pedagogiem Teorētiskajā daļā tika analizētas: Bērnu uzvedības problēmas vidējā vecumposmā Vidējā vecumposma raksturojums Pedagoģiskās korekcijas iespējas pirmsskolā Empīriskajā daļā tika veikti pedagoģiskie novērojumi pirmsskolas izglītības iestādē vidējā vecumposma bērnu grupā. Pirmsskolas pedagogu aptauja. Veiktie pētījumi tika attēloti diagrammās. Ieteikumu izstrāde vecākiem un pedagogiem. Apkopojot novērošanas rezultātus tiek secināts, ka bērnu uzvedības problēmas grupā iespējams novērst vai mazināt ja: pedagogs pārzina bērnu vecumposma attīstības un katra bērna individuālās īpatnības ir nodibināts labvēlīgs kontakts ar bērniem tiek noteikti un pārrunāti nevēlamas uzvedības rašanās iemesli pedagogs māca bērnam atpazīt un regulēt savas emocijas tiek izmantotas dažādas metodes un paņēmieni bērnu uzvedības prasmju veidošanā atbilstoši vecumposmam un bērnu interesēm. Atslēgas vārdi: bērnu uzvedības problēmas, vidējais vecumposms, pedagoģiskās korekcijas iespējas, novēršana.
 
Title of work: Children's behavioral problems in the middle-age preschool group and its pedagogical adjustment options. Author of the job: Sindija Zariņa-Raiska Scientific Head of Work: Dr psych Guna Svence The volume of qualification paper: 55 pages, 7 charts, 4 pictures, 3 appendices, 26 literature sources. The purpose of the qualification work is: to analyse the sources of literature on the behavioural problems of the middle age and the possibility of pedagogical adjustment for the reduction of behavioural problems in preschool. Study methods: 1. Theoretical - literature analysis 2. Empirical - pedagogical observation 3. Statistical collection and analysis of data 4. Making recommendations for parents and educators The theoretical part analysed: 1. Children's behavioural problems at middle age 2. Characteristics of the average ageing phase 3. Pre-school pedagogical adjustment options The empirical section carried out pedagogical observations in a pre-primary education institution in a middle-aged group of children. A survey of preschool educators. The studies performed were illustrated in the charts. Developing recommendations for parents and educators. In summary, it is concluded that children's behavioural problems within the group can be prevented or mitigated if: 1. An educator shall be familiar with the development of the child's age and the individual characteristics of each child. 2. A favourable contact with children shall be established 3. Identify and discuss the causes of undesirable behaviour 4. educator teaches a child to recognize and regulate his or her emotions 5. Different methods and techniques are used to develop children's behavioural skills according to the age stage and children's interests Key words: children's behavioral problems, middle age, pedagogical adjustment options, prevention.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50396
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV