• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metodiskā darba pilnveide skolotāju profesionālās kompetences attīstībai

Thumbnail
View/Open
299-76209-Protopopova_Inese_ip18050.pdf (1.057Mb)
Author
Protopopova, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Teorētiskās literatūras izpētes posmā autore izpētīja, kas ir metodiskais darbs izglītības iestādē, tā organizācijas struktūru un iespējamās variācijas. Tika analizēta aktuālā situācija Latvijā un citās valstīs, kurās tiek realizēts uz kompetencēm orientēts izglītības saturs. Pētīts minētais izglītības modelis un tā izvirzītās kvalitātes prasības pedagogam. Autore aplūkoja pedagogu metodiskā darba organizāciju dažādos līmeņos - skolā, pašvaldībā un valstī kopumā. Svarīgi bija noskaidrot, vai metodiskais darbs tiek organizēts mērķtiecīgi un jēgpilni, vai tas atbilst pedagogu vajadzībām, kādas kompetences pamatā tiek akcentētas un attīstītas. Analizējot un pētot teorētisko literatūru, autore izvirzījusi kritērijus metodiskā darba kvalitātes raksturošanai. Pētot teorētisko literatūru un dokumentus, autore akcentējusi galvenās kompetences, kas nepieciešamas katram pedagogam mācību procesa kvalitatīvai realizācijai. Pētīts skolotāju profesionālo kompetenču veidošanās process, lai izstrādātu lietderīgus ieteikumus metodiskā darba organizēšanai.
 
In the theoretical phase of the research the author studied what methodological work in an educational institution is, its struction an possible variation. Topical situation in Latvia and other counties in which competency-based education is implemented. The previously mentioned education model and the quality requirements for the teacher were researched. The looked at the organisation of methodical work in different levels – school, municipalities and in the country in general. It was important to find out if the methodical works is being organised purposefully and meaningfully, if it meets the needs of the teachers, and what competencies are basically emphasized and developed. While analysing and researching theoretical literature, the author highlighted the criteria for describing the quality of the methodical work. During the process of studying literature and documents, the author has emphasized the main competencies that are necessary for every teacher in order to maintain a quality learning process. The process of formation of teachers' professional competencies has been studied in order to develop useful recommendations for organizing methodological work.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50536
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV