• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sejas emociju uztvere tērzēšanas sistēmās

Thumbnail
View/Open
302-76159-Stanevica_Aiva_as16151.pdf (499.8Kb)
Author
Staņēviča, Aiva
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba ietvaros tika pētīts, kā tērzēšanas sistēmu aģentu vizuālais tēls spēj ietekmēt cilvēka uzskatus par tiem. Darba ietvaros tika veikts eksperiments divās daļās – pirmajā daļā starp diviem tēliem bija nepieciešams izvēlēties sev tīkamākais, otrajā daļā – izvēlēties virtuālā tēla izrādīto emociju, kā piemēram, prieku, bēdas u.c., pēc sejas izteiksmes. Darba ietvaros tika secināts, ka vispozitīvāk tika vērtēts eiropeiskas rases jaunas sievietes tēls, kas liek secināt, ka šāda tipa virtuālie aģenti nestu vislielāko lietotāja apmierinātības līmeni. Pētījuma rezultātā tika arī apstiprināts, ka sejas izteiksme ne vienmēr nodod konkrētu emociju. Eksperimenta dalībnieki spēja veiksmīgi noteikt emociju noskaņu pēc sejas izteiksmes – pozitīva vai negatīva.
 
In this bachelor's thesis was researched chatbot systems’ visual characteristics, how they can influence people's’ opinions about them. In thesis was done an experiment in two parts - in the first part participants were told to choose one between two characters in order of which one is the more likeable, on the second part - participants were asked to choose which virtual character shows described emotion, e.g. happiness, sadness etc. The research conclusions were that people like the most young European women character in their chatbot systems, which means that these kinds of virtual agents would be considered the most efficient and would make the customer the most satisfied. This thesis confirmed that facial expressions do not always show a specified emotion. Participants of the experiment were able to successfully tell whether the showed facial expression was positive or negative.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50798
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV