• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidusskolēnu medijpratība: manipulatīvi lietoto valodas un digitālo līdzekļu izvērtēšana sociālā medija Instagram saturā Covid-19 pandēmijas laikā (2020. gada 13. marts – 14. aprīlis)

Thumbnail
View/Open
309-77918-Jansone_Agnese_aj16075.pdf (3.229Mb)
Author
Jansone, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ločmele, Klinta
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba mērķis ir izpētīt, kādi manipulatīvie valodas, informācijas un digitālie līdzekļi lietoti sociālā medija Instagram Latvijas jauniešu influenceru ierakstos, un noskaidrot, vai un kurus no tiem vidusskolēni spēj identificēt. Teorētiskajā daļā ietverti medijpratības, mediju izglītības aspekti, dezinformācija un manipulatīvo līdzekļu lietojums pārliecināšanā, kā arī izpētīti sociālo mediju un digitālā satura veidošanas nosacījumi. Darbā izmantota kvantitatīvā un kvalitatīvā kontentanalīze influenceru ierakstu analīzei un tiešsaistes aptauja vidusskolēnu medijpratības noteikšanai. Secināts, ka influenceri ierakstos iesaista valodas manipulatīvos līdzekļus, kurus atpazīst arī vidusskolēni, tomēr manipulācijas ar saturu vidusskolēni ierauga gadījumos, kad tie ir vienīgie manipulācijas līdzekļi.
 
The goal of the master’s thesis is to investigate what manipulative means of language, information and digital content are used by Latvian youth influencers on the Instagram social media platform and to determine if secondary school students are capable of identifying these means. The theoretical part includes media literacy, aspects of media education, disinformation and the use of manipulative means for persuasion, as well as the conditions for creating social media and digital content. Quantitative and qualitative content analyses were used in the thesis for the analysis of social influencer posts and an online survey was used to determine the media literacy of secondary school students. It was concluded that influencers include means of manipulative language in their posts, which are recognised by secondary school students, however manipulations of content are only recognised if it is the only means of manipulation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/51411
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV