Māšu kompetences izjūtas, vecāku stresa un zināšanu par bērna attīstību saistība un to izmaiņas pēc "Vecāku izglītības programmas" apguves
Author
Rudzīte, Jolanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skreitule-Pikše, Inga
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Vecāku lomas pildīšana ir izaicinošs un saspringts uzdevums, kas bieži vien izraisa periodisku nekompetences izjūtu un stresu (Kohn, 2005; Grant, Bautovich, McMahon, Reilly, Leader, & Austin, 2012). Tas galvenokārt notiek tāpēc, ka mātes loma ir sarežģīta un saistīta ar daudzām prasībām (Lock, Bradley, Hendricks, & Brown, 2013). Šis pētījums dos iespēju noskaidrot, vai māšu izglītošana jaunizveidotās “Vecāku izglītības programmas" ietvaros var samazināt vecāku stresu un palielināt māšu kompetences izjūtu un zināšanu līmeni par bērna attīstību. Pētījumā tiks novērtētas māšu kompetences izjūtas, vecāku stresa un zināšanu par bērna attīstību saistības un izmaiņas šajās jomās pēc “Vecāku izglītības programmas” apguves. Pētījumā piedalījās 52 mātes, kas brīvprātīgi pieteicās apgūt “Vecāku izglītības programmu” un audzina bērnu vecumā līdz trim gadiem. Kontrolizlasi veidoja 27 mātes, kas gaidīja rindā, lai piedalītos jaunizveidotās programmas apguvē. Eksperimentālā izlase sastāvēja no 25 mātēm, kuras piedalījās “Vecāku apmācības programmas” apguvē. Pētījumā tika izmantotas trīs aptaujas: Vecāku kompetences izjūtas skala, Vecāku stresa indeksa aptauja, Zināšanu par bērna attīstību aptauja, kuras mātēm no eksperimentālās izlases bija jāaizpilda pirms un pēc “Vecāku izglītības programmas” apguves, bet kontrolizlasei- ar divu mēnešu intervālu. Pētījumā rezultāti parādīja statistiski nozīmīgas atšķirības iegūtajos datos pēc māšu piedalīšanās “Vecāku izglītības programmā”- mātes uzrādīja augstāku kompetences izjūtu attiecībā uz mātes lomu, augstāku zināšanu līmeni par bērna attīstību un uz mazākām grūtībām bērna ar grūtu temperamentu audzināšanā, tomēr “Vecāku izglītības programmas” efektivitāte netika pierādīta. Parenting is a challenging and stressful task that often evokes intermittent feelings of incompetence and stress (Kohn, 2005; Grant, Bautovich, McMahon, Reilly, Leader, & Austin, 2012). This is primarily because the mother`s role is complex and associated with multiple demands (Lock, Bradley, Hendricks, & Brown, 2013). This study will evaluate whether educating mothers with the newly developed "Parent Education Program" can reduce parental stress and increase mother`s sense of competence and knowledge about child development. The study examines the relationship between mother`s sense of competence, parental stress and knowledge of child development and fallowing changes in these areas after "Parent Education Program" completion. The study involved 52 mothers who volunteered to participate in “Parent Educational Program” and are rising a child under the age of three. The control group consisted of 27 mothers who were waiting in line to attend training. The experimntal group consisted of 25 mothers who attended “Parent Educational Program”. Three surveys were used during the study: Parenting Sense of Competence Scale, Parenting Stress Index (PSI), Knowledge of Infant Development Inventory (preschool version, KIDI – P), wich were filled out by the experimental group mothers before and after completing “Parent Educational Program”, and with a two-month interval by the control grop mothers. The results of the study showed significant differences in mothers who participated in “Parent Educational Program”- mothers showed a higher sense of competence in the role of a mother, a higher level of knowledge about the child`s developement and less difficulty in rising a child with difficult temperament, but effectiveness of the “Parent Educational Program” has not been demonstrated. Keywords: parenting sense of competence, parental stress, knowledge of child development, parental educational program
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Jauniešu un viņu vecāku piesaistes stils saistībā ar jauniešu un vecāku vērtējumu par vecāku romantiskajām attiecībām
Untāle, Beāte Marta (Latvijas Universitāte, 2023)Pētījuma mērķis bija noskaidrot kādas ir saistības starp piesaistes stilu un vecāku romantisko attiecību kvalitāti, jaunieša un vecāka vērtējumā. Saprast, vai pastāv atšķirības abu grupu vērtējumos un aplūkot saistības ... -
Vecāku uzraudzība, pusaudžu pašcieņa un delinkvences biežums, viena un divu vecāku ģimenēs
Paure, Ineta (Latvijas Universitāte, 2015)Pētījuma mērķis ir izpētīt vecāku uzraudzības veidu un pusaudžu pašcieņas saistību ar delinkvences biežumu ģimenēs, kur bērnu audzina viens vecāks, un ģimenēs, kur bērnu audzina divi vecāki. Pētījumā piedalījās 103 pusaudži, ... -
Vecāku kompetences izjūtas, vecāku stresa un personības iezīmju savstarpējās saistības mātēm un tēviem
Pizika, Inese (Latvijas Universitāte, 2015)Pētījuma mērķis bija noskaidrot vecāku kompetences izjūtas, vecāku stresa un personības iezīmju saistības mātēm un tēviem, un pārbaudīt, vai vecāku kompetences izjūta darbojas kā mediators saistībās starp personības iezīmēm ...