• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vecāku kompetences izjūta, vecāku stresa izjūta un vecāku pārliecības par zīdaiņa raudāšanu mātēm pirms un pēc vecāku emocionālā atbalsta speciālista (PEP mammas) sniegtā atbalsta

Thumbnail
View/Open
299-106394-Krisjane_Anita_al05046.pdf (633.1Kb)
Author
Krišjāne, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Šī bakalaura darba mērķis bija noskaidrot vai un kā mainās vecāku kompetences izjūta, vecāku stresa izjūta un vecāku pārliecības par zīdaiņa raudāšanu mātēm pirms un pēc vecāku emocionālā atbalsta speciālista jeb PEP mammas sniegtā atbalsta. Lai to noskaidrotu, tika izvirzīts pētījuma jautājums par to, vai pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības vecāku kompetences izjūtā, vecāku stresa izjūtā un vecāku pārliecībās par zīdaiņa raudāšanu, mātēm pirms un pēc vecāku emocionālā atbalsta speciālista jeb PEP mammas sniegtā atbalsta. Pētījumā piedalījās 27 jaunās māmiņas vecumā no 23 līdz 43 gadiem, kurām ir bērniņi vecumā no dzimšanas brīža līdz 4 mēnešiem. Tika izmantotas šādas aptaujas: vecāku kompeteces izjūtas mērīšanai - Vecāku kompetences izjūtas skala (Parenting Sense of Competence Scale, (PSOC), Johnston & Mash, 1989), vecāku stresa izjūtas mērīšanai - Vecāku stresa skala: sākotnējie psihometriskie pierādījumi (The Parental Stress Scale: initial psychometric evidence (PSS) Berry & Jones, 1995), un vecāku pārliecību par zīdaiņa raudāšanu noteikšanai - Aptauja par zīdaiņu raudāšanu (The Infant Crying Questionnaire (ICQ) Haltigan et.al., 2012). Rezultāti parādīja, ka respondentu vecāku kompetences un stresa izjūtās bija novērojamas statistiski nozīmīgas pozitīvas izmaiņas pēc PEP mammu vizītēm. Māmiņas kopumā jutās apmierinātākas un efektīvākas savā mammas lomā un mazāk izjuta stresu. Tāpat rezultāti atklāja, ka pēc atbalsta saņemšanas mazinājās respondentu vēlme mazināt zīdaiņa raudāšanu un paaugstinājās viņu spēja pieņemt raudāšanu kā daļu no mazuļa attīstības.
 
The aim of this bachelor's thesis is to find out whether and how parents' sense of competence, parents' sense of stress and parents' beliefs about infant crying change in mothers before and after the support provided by a parent emotional support specialist - PEP mom. The research question was raised as to whether there are statistically significant differences in parents' sense of competence, parents' sense of stress and parents' beliefs about infant crying in mothers before and after the support provided by a parent emotional support specialist, or PEP mom. The study involved 27 new mothers aged 23 to 43 years, who have babies aged from birth to 4 months. The following questionnaires were used: to measure parental sense of competence - Parenting Sense of Competence Scale (PSOC), Johnston & Mash, 1989; to measure parental stress - The Parental Stress Scale: initial psychometric evidence (PSS) Berry & Jones, 1995; and to determine parental beliefs about infant crying - The Infant Crying Questionnaire (ICQ) Haltigan et.al., 2012. The results showed that statistically significant positive changes were observed in the respondents' parental competence and stress after the PEP mothers' visits. Mothers generally felt more satisfied and effective in their role as mothers and experienced less stress. The results also revealed that after receiving support, the respondents' desire to reduce infant crying decreased and their ability to accept crying as part of the baby's development increased.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67794
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Jauniešu un viņu vecāku piesaistes stils saistībā ar jauniešu un vecāku vērtējumu par vecāku romantiskajām attiecībām 

    Untāle, Beāte Marta (Latvijas Universitāte, 2023)
    Pētījuma mērķis bija noskaidrot kādas ir saistības starp piesaistes stilu un vecāku romantisko attiecību kvalitāti, jaunieša un vecāka vērtējumā. Saprast, vai pastāv atšķirības abu grupu vērtējumos un aplūkot saistības ...
  • Vecāku uzraudzība, pusaudžu pašcieņa un delinkvences biežums, viena un divu vecāku ģimenēs 

    Paure, Ineta (Latvijas Universitāte, 2015)
    Pētījuma mērķis ir izpētīt vecāku uzraudzības veidu un pusaudžu pašcieņas saistību ar delinkvences biežumu ģimenēs, kur bērnu audzina viens vecāks, un ģimenēs, kur bērnu audzina divi vecāki. Pētījumā piedalījās 103 pusaudži, ...
  • Vecāku kompetences izjūtas, vecāku stresa un personības iezīmju savstarpējās saistības mātēm un tēviem 

    Pizika, Inese (Latvijas Universitāte, 2015)
    Pētījuma mērķis bija noskaidrot vecāku kompetences izjūtas, vecāku stresa un personības iezīmju saistības mātēm un tēviem, un pārbaudīt, vai vecāku kompetences izjūta darbojas kā mediators saistībās starp personības iezīmēm ...

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV