Valsts loma personas socializācijā izglītības regulējuma kontekstā
Author
Aizupe, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Osipova, Sanita
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Socializācija ir process, kas noris visu cilvēka dzīves laiku, taču vissvarīgākais posms socializācijā ir sākot no agrīnas bērnības līdz pusaudžu vecumam, proti, laiks, ko bērns pavada izglītības iestādēs. Mūsdienās, samazinoties ģimenes bērna socializācijā, kā arī pieaugot tiešsaistes komunikācijai, palielinās izglītības iestādes kā socializācijas aģenta loma indivīda veiksmīgai sagatavošanai dzīvei konkrētā sabiedrībā. Līdz ar to pieaug arī valsts loma personas socializācijā, pieņemot tādu normatīvo regulējumu izglītības jomā, caur kuru veidotu un attīstītu harmonisku personību, kas jūtas piederīga valstij un spēj dzīvot konkrētā sabiedrībā. Maģistra darba mērķis ir izpētīt Latvijas Republikas normatīvā regulējuma izglītības jomā efektivitāti personas socializācijas kontekstā, aplūkojot Izglītības likumu un tā attīstību pēdējo piecu gadu laikā. Pētījuma rezultātā noskaidrots, ka tiesību uz izglītību mērķis nav tikai mācību satura apgūšana, bet arī indivīda personības veidošana, iegūstot iemaņas, kas ļauj pilnvērtīgi dzīvot konkrētā sabiedrībā. Izglītības tiesiskajam regulējumam ir izšķiroša ietekme uz to, kā valstiskā identitāte un demokrātiskais mantojums tiek nodots jaunajai paaudzei. Līdz ar to pirmslikumdošanas analīzei izglītības normatīvajā regulējumā ir īpaši liela loma. Socialization is a process that happens throughout individual’s life, but the most important stage in socialization is right from childhood to adolescence, when a lot of time is spent in educational institutions. Nowadays, when the role of the family in the socialization of the child is decreasing and online communication is growing, the role of educational institutions as a socialization agent for the success of the individual in a given society is increasing. Consequently, the role of the State in the socialization of the person is also growing through the adoption of a regulatory framework in the field of education, through which a harmonious personality, who feels the sense of belonging to the state and is able to live in particular society, can be formed and developed. The aim of this work is to explore the effectiveness of the regulatory framework in Republic of Latvia in the context of personal socialization by looking at the Education Law and its development over the last five years. The study has shown that the aim of the right to education is not only to master curriculum, but also the development of individual’s personality, acquiring skills that allow them to live in a particular society. Education legislation has a decisive influence on the way the national identity and the democratic legacy are transferred to the new generation. Thus, the pre-legislative analysis of the regulatory framework for education plays a particularly important role.