• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mīts par Tristānu un Izoldi 20.gs. pirmās puses krievu literatūras kontekstā

Thumbnail
View/Open
40483-Anastasija_Vedela_2014.pdf (1.698Mb)
Author
Vedela, Anastasija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Šroma, Nataļja
Sproģe, Ludmila
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Promocijas darbā pētīta Tristana un Izoldes mīta recepcija 20. gadsimta pirmās puses krievu kultūrā. Darbā apkopoti un analizēti poētiskie teksti (vairāk nekā 25), kas veidojuši Tristana un Izoldes sižeta konceptuāli vienoto krievisko invariantu. Īpaša uzmanība pievērsta divām galvenajām problēmām: pieprasījumam pēc šī sižeta 19.gadsimta beigas un 20.gadsimta sakuma krievu kultūrā un leģendas avotu, svarīgu krievu sabiedrībai, noskaidrošanai. Pētījums atklāj, ka šī mīta recepcija krievu kultūrā ir sarežģīts un heterogēns process, kam par impulsu kalpojuši krievu autoru personiskie kontakti ar Vāgneru, neomītisma ietvarā aktualizētā interese par pagājušo laikmetu literatūru, kā arī apzināta krievu kultūras tiekšanās rast izeju no krīzes situācijas (pēckara un pēcrevolūcijas laiks), pievēršoties mūžīgajām vērtībām, ko ietver mīts, tai skaitā mīts par Tristanu un Izoldi. Atslēgvārdi: mīts par Tristanu un Izoldi, neomītisms, salīdzinošā literatūrzinātne, recepcija, invariants, krievu Sudraba laikmeta un emigrācijas dzeja.
 
The PhD thesis is devoted to the reception of the myth about Tristan and Isolde in the Russian culture of the first half of the XX century. The poetic texts (more than 25) that have created a conceptually unified Russian invariant of Tristan and Isolde story are gathered and analysed in the thesis. The special attention is paid to two main problems: the demand for the story felt at the end of the 19th and beginning of the XX century and clarification of the sources of the legend significant for the Russian culture. The research shows that the reception of the myth about Tristan and Isolde is a complicated and heterogeneous process. The personal contacts with Richard Wagner, the interest in the frames of neomythologism towards the medieval literatures, as well as the desire to find the way out of the crisis situation (after WWI and revolution) applying to the eternal values that are embodied in the myth (including the myth about Tristan and Isolde), served as an impulse for the reception process in the Russian culture. Keywords: myth about Tristan and Isolde, neomythologism, comparative literature, reception, invariant, Russian poetry of the Silver Age and emigration.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/5232
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1372]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV