• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolotāju autonomija Latvijā un Igaunijā

Thumbnail
View/Open
299-80316-Matuka_Alise_am10132.pdf (1.388Mb)
Author
Matuka, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kangro, Andris
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba “Skolotāju autonomija Latvijā un Igaunijā” mērķis ir salīdzināt skolotāju autonomijas līmeni Latvijā un Igaunijā, izdalot 4 jomas – mācību process, atbalsts skolotājiem, fiziskās vides un materiālās bāzes nodrošinājums, papildu pienākumi. Maģistra darbā tika izpētīti un analizēti skolotāju autonomijas veicinoši faktori, to ietekme uz darba un izglītības līmeņa kvalitāti. Pētījuma jautājuma izpēte ļauj padziļināti ieskatīties autonomijas nozīmē izglītības sistēmās Latvijā un Igaunijā, kā rezultātā tiek secināts, ka skolotāju autonomija pastāv abās valstīs, taču Igaunijā tā ir augstākā līmenī. Maģistra darba apjoms ir 90 lapaspuses. Darba saturu veido ievads, trīs nodaļas, deviņas apakšnodaļas, diskusija un secinājumi, izmantoto informācijas avotu saraksts ar 43 avotiem un 6 pielikumi. Maģistra darbā iekļautas 12 tabulas un 36 attēli. Atslēgvārdi: skolotāju autonomija, skolotāju profesionālā brīvība, skolotāji Latvijā, skolotāji Igaunijā.
 
The aim of the master’s work “Teachers’ autonomy in Latvia and Estonia” is to compare the level of teacher autonomy in Latvia and Estonia by dividing 4 areas – teaching process, support for teachers, provision of physical environment and material base, additional duties. The master’s work examined and analyzed factors contributing to teacher autonomy, their impact on the quality of work and the level of education. Research into the issue of the study allows an in-depth look at the meaning of autonomy in education systems in Latvia and Estonia, which concludes that teachers’ autonomy exists in both countries, but in Estonia it is at a higher level. The amount of master’s work is 90 pages. The content of the work consists of an introduction, three chapters, nine sub-chapters, discussion and conclusions, a list of the sources of information with 43 sources and 6 annexes. The master’s work includes 12 tables und 36 images. Keywords: teacher autonomy, professional freedom of teachers, teachers in Latvia, teachers in Estonia.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/54043
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV