Skolotāju uztvertā skolas klimata saistības ar stresu un izdegšanu
Autor
Gribusts, Juris
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Cinks, Ronalds
Datum
2021Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis bija izmērīt saistības starp trim mainīgajiem lielumiem – skolas klimats, stress un izdegšana. Apkopojot zinātnisko literatūru, šie mainīgie lielumi uzrādīja visciešākās saistības ar skolotāju emocionālo un fizisko labklājību izglītības iestādē. Pētījumā kopā piedalījās 156 skolotāji no 13 vispārējām izglītības iestādēm Latvijā. No kuriem lielākā daļa respondentu 92,3% (144) bija sievietes un 7,7% (12) bija vīrieši. Pētījuma ietvaros dalībnieki aizpildīja trīs aptaujas - Džordžijas Skolas klimata aptaujas personāla aptauju, Uztvertā stresa skalas aptauju un K. Maslahas izdegšanas aptauja – skolotāju aptauju. Visas aptaujas ir adaptētas latviešu valodā. Pētījuma rezultāti liecina, ka pozitīvs skolas klimats, galvenokārt, augsta emocionālā un fiziskā drošības izjūta, samazina skolotāju darbā izjusto stresu. Savukārt, pozitīvs skolas klimats, galvenokārt, labas skolotāja - skolēna attiecības un augsta personāla saliedētība, veicina pedagoga personīgo panākumu izjūtu samazinot risku saskarties ar izdegšanu. The aim of the study was to measure the relationship between three variables - school climate, stress and burnout. Summarizing the literature, these proved to be directly connected with teachers' emotional and physical well-being in school. A total of 156 teachers from 13 education institutions in Latvia participated in the study. The majority of respondents were 92.3% (144) women and 7.7% (12) men. As part of the study, participants completed three surveys: The Georgia Brief School Climate Inventory, the Perceived Stress Scale and the Maslach Burnout Inventory – Educator’s Survey. All surveys are adapted in Latvian. The results of the study show that a positive school climate reduces the teacher’s stress. And a positive school climate, mainly good teacher-student relations and a united faculty, promotes the teacher's sense of personal success by reducing the risk of burnout.