• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jēdzienu apguve matemātikā 4.klasē bilingvālajā izglītībā

Thumbnail
View/Open
299-82049-Pinkovska_Ilze_ip20021.pdf (2.777Mb)
Author
Pinkovska, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kumerdanka, Aira
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Matemātikas jēdzienu apguve un nostiprināšana latviešu valodā bilingvālajā mācību procesā ir pamats matemātikas valodas attīstīšanā. Diplomdarbs sastāv no ievada, piecām nodaļām, secinājumiem, priekšlikumiem un 9 pielikumiem. Darba mērķis bija izpētīt, kādi metodiskie paņēmieni palīdz 4.klases skolēniem bilingvālajā izglītībā apgūt un iemācīties lietot matemātikas jēdzienus latviešu valodā. Mērķa sasniegšanai analizēta zinātniskā un metodiskā literatūra, un aprobēti izstrādātie mācību materiāli. Pētījumā novērots, ka jēdzienu apguvi pozitīvi veicina vārdnīcas veidošana un vārdisko matemātikas tekstu sastādīšana, bet spēles atsvaidzina mācību procesu, nenovirzoties no galvenā mērķa, un palīdz nostiprināt apgūtos jēdzienus.
 
Acquisition and strengthening of mathematical concepts for bilingual learners in the 4th grade in the Latvian language is the basic for the development of the mathematical language. The work consists of an introduction, five parts, conclusions, proposals and 9 appendices. The aim of this work was to study what methodological techniques help bilingual learners in the 4th grade to master and learn to use mathematical concepts in Latvian. To achieve this goal, scientific and methodological literature was analyzed, and the developed teaching materials were approbated. The study observed that the acquisition of concepts is positively facilitated by the creation of a dictionary and the compilation of verbal mathematical texts, but games refresh the learning process without deviating from the main goal and help to strengthen the acquired concepts.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55542
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV