• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Iespējas ģimenes pratības īstenošanai vispārējās izglītības mācību saturā

Thumbnail
View/Open
299-82558-Berzina_Ieva_ib18068.pdf (2.835Mb)
Author
Bērziņa, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Mūrnieks, Andrejs
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Ievas Bērziņas maģistra darba mērķis ir izpētīt iespējas ģimenes pratības īstenošanai vispārējās izglītības saturā, īstenojot izglītības satura reformu par pāreju uz lietpratībā balstītu izglītību (Skola2030). Darba teorētiskajā daļā analizēti ģimenes pratības, pratības, lietpratības un ģimenes jēdzieni, raksturotas vēsturiskās un aktuālās pieejas ģimenes pratības īstenošanai skolā, aplūkota ģimenes pratība saistībā ar vērtībizglītību un bērnu un jauniešu sagatavošanu ģimenes dzīvei. Pētījumā veikta valsts politikas plānošanas dokumentu analīze un skolotāju un skolu atbalsta personāla tiešsaistes aptauja. Pētījumā secināts, ka ģimenes pratība ir būtiska kvalitatīvas, lietpratībā balstītas vispārējās izglītības sastāvdaļa, lai sasniegtu izglītības mērķi par lietpratīgu un dzīvei sagatavotu skolēnu.
 
The aim of the Ieva Berzina’s Master’s Thesis on the education for family life is to study the perspectives of the implementation the family life education in general education, when transition towards competency-based curriculum is being introduced (Skola2030). The theoretical part analyses the concepts of family life education, competency, literacy and family, describes historical and actual approaches for family life education within general education schools, and looks at value education as the potential framework for pupils’ preparation for family life. The empirical findings part analyses the results of the study of policy papers and teachers’ internet survey. The study concludes that family life education is the essential component of competency–based curriculum in general schools to achieve the aim of education about competent and prepared for life pupils.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55592
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV