• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pilsoniskās kompetences pilnveide ķīmijas stundās vidusskolā

Thumbnail
View/Open
299-84057-Terehova_Halyna_ht19008.pdf (2.417Mb)
Author
Terehova, Halyna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Daiga
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba mērķis ir metodisko materiālu izstrāde pilsoniskās kompetences attīstīšanai ķīmijas stundās vidusskolā. Teorētiskajā daļā analizēti informācijas avoti par pilsoniskās kompetences būtību, to sastādošās komponentes, pilsoniskās kompetences līmeņiem un tās veidošanas procesu, par pilsoniskās kompetences līmeni Eiropas Savienībā un Latvijā un par metodēm lai attīstīt pilsonisko kompetence stundās. Empīriskajā daļā aprakstīti empīriskā pētījuma trīs posmu rezultāti. Skolotāju aptaujas rezultātā saņemtā informācijā par problēmām pilsonisko kompetenču pilnveidei ķīmijas stundās vidusskolā. Izstrādāti metodiskie materiāli pilsonisko kompetences pilnveidei ķīmijas stundās vidusskolā un saņemts ekspertu novērtējums. Nobeigumā formulēti secinājumi un ieteikumi tā rezultātu izmantošanai turpmākos pētījumos. Atslēgas vārdi: pilsoniska kompetence, pilnveide, ķīmijas stundas, vidusskola.
 
Resume The aim of the master's thesis is to develop teaching materials for the development of civic competence at chemistry lessons in secondary school. The theoretical part analyses the researches about the essence of civic competence, its components, the levels of civic competence and the process of its formation, the level of civic competence in the European Union and Latvia, and methods of developing of civic competence in the classroom. The empirical part describes the results of three stages of empirical research. Information is obtained as a result of a survey of teachers about the problems of developing civic competence in chemistry lessons in secondary school. Methodological materials were developed to improve civic competence at chemistry lessons in secondary school and an expert assessment was obtained. Conclusions and recommendations for using the results in further research are formulated. Key words: civic competence, improvement, chemistry lessons, secondary school.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/55770
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV