• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stāstītprasmes veicināšana ar attēlu palīdzību 3 - 4 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-84987-Karlshofa_Zane_zk19016.pdf (698.7Kb)
Author
Karlshofa, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kaļķe, Baiba
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Zane Karlshofa Kvalifikācijas darba tēma: Stāstītprasmes veicināšana ar attēlu palīdzību 3 – 4 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē Studiju programma: Pirmsskolas skolotājs Darba zinātniskā vadītāja: Dr. paed. Baiba Kaļķe Kvalifikācijas darbā tiek pētīts : Kā veicināt stāstītprasmi ar attēlu palīdzību 3 – 4 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē? Darba mērķis: izpētīt, kā veicināt stāstītprasmi ar attēlu palīdzību 3 – 4 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē. Darba uzdevumi: 1.Analizēt teorētisko literatūru pētāmās problēmas aspektā. 2.Veikt izmēģinājuma darbību par stāstītprasmi. 3.Apkopot un analizēt iegūtos rezultātus. Darbs sastāv no: ievada, 2 nodaļām, 8 apakšnodaļām, 13 attēliem un 5 pielikumiem. Pirmajā nodaļā tiek analizēta pedagoģiskā literatūra par stāstītprasmi, par bērnu vecuma īpatnībām, kā arī attēlu ietekmi uz stāstītprasmes veicināšanu un pedagoga lomu stāstītprasmes veicināšanā. Otrajā nodaļā tiek analizētas izvēlētās empīriskā pētījuma metodes. Tiek veikta pedagoģiskā novērošana pētījuma sākumā, veikta izmēģinājumdarbība ar attēliem un atkārtota pedagoģiskā novērošana pētījuma beigās, lai analizētu 3 – 4 gadus vecu bērnu stāstītprasmes veicināšanu ar attēlu palīdzību. Rezultātā pētījumā tiek pierādīts, ka attēlu izmantošana veicina 3 – 4 gadus vecu bērnu stāstītprasmi. Darba apjoms: 39.lpp. Darbā izmantoti: 13 attēli, 39 literatūras avoti, 5 pielikumi. Atslēgas vārdi: 3 – 4 gadus veci bērni, runas attīstība, stāstītprasme, stāstījums, attēli, pirmsskolas izglītības iestāde.
 
Author: Zane Karlshofa Qualification work theme: Promoting narrative skills through pictures for 3 – 4 year olds in a preschool educational institution Study program: Preschool teacher Scientific advisor of work: Dr. paed. Baiba Kaļķe Qualification work research: How to promote narrative skills through pictures for 3 – 4 year olds in a preschool educational institution? Aim of work: research how to promote narrative skills through pictures for 3 – 4 year olds in a preschool educational institution Work tasks: 1.To analyze the theoretical literature in the aspect of the researched problem. 2.Make pilot activity about narrative skills. 3.Summarize and analyze the results. The work consists of: introduction, 2 chapters, 8 subsections, 13 pictures, 5 supplements. The first chapter analyzes the pedagogical literature about narrative skills, the peculiarities of children's age, as well as the impact of pictures on the promotion of narrative skills and the role of the teacher in the promotion of narrative skills. The second chapter analyzes the chosen methods of empirical research. Pedagogical observation is performed at the beginning of the study, a pilot activity with pictures and repeated pedagogical observation at the end of the study are performed to analyze the development of narrative skills of 3-4 year old children through pictures. As a result, the study shows that the use of pictures promotes the narrative skills for 3-4 year olds. The work consists 39 pages. Used in the work: 13 pictures, 39 literature sources, 5 supplements. Keywords: 3 – 4 year old children, speech development, narrative skills, narration, pictures, preschool educational institution.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57208
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV