• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kombinētu kustību sekmēšana pirmskolā 4-5 gadus veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-85251-Ozerinska_Inguna_io19015.pdf (1.221Mb)
Author
Ozerinska, Inguna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Date
2021
Metadata
Show full item record
Abstract
Viens no pedagoga rotaļnodarbības vadīšanas uzdevumiem ir uzturēt pietiekamu visu bērnu aktivitāti tajā, pakāpenisku kustību sarežģītību un atbilstību vecumposmam un bērnu attīstībai. Pētījuma mērķis: pētīt un izzināt, kā kombinētas kustību prasmes un aktīvās rotaļas sekmē 4-5 gadīgu bērnu fizisko attīstību. Pētījumā izmantotās metodes. Teorētiskās – literatūras analīze. Empīriskās – pedagoģiskā izmēģinājumdarbība un aptauja – anketēšana. Pētījuma datu apstrādes metodes – teorētisks apraksts, matemātiskie aprēķini sākotnējo un pētījuma beigās iegūto datu salīdzināšanai, grafiskā metode anketas rezultātu atspoguļošanai. Pētījuma izlase: X pilsētas pirmskolas izglītības iestādes 4-5 gadīgu bērnu grupa, 17 bērni, 9 meitenes, 8 zēni. 30 pedagogi. Galvenie secinājumi ir tādi, ka kustību rotaļu aktivitātes un pedagogu anketēšanu, rezultāti liecina, ka pirmskolas vecumā bērniem ir liela interese par dažādām rotaļām, līdz ar to ar to palīdzību var panākt dažādus pedagoģiskos mērķus, tai skaitā, sekmēt pamatkustību attīstību, veicinot bērnu fiziskās prasmes, kas atbilst vecuma sporta normatīviem.
 
One of the tasks of an educator's play management is to maintain sufficient activity for all children, gradual complexity of movements and compliance with age and children's development. Aim of the study: to study and find out how the combined movement skills and active play promote the physical development of 4-5 year old children. Methods used in the study. Theoretical - literature analysis. Empirical - pedagogical testing and survey - questionnaire. Research data processing methods - theoretical description, mathematical calculations for comparison of initial and research data, graphical method for reflecting the results of the questionnaire. Sample of the study: X city pre-school educational institution group of 4-5 year old children, 17 children, 9 girls, 8 boys. 30 teachers. The main conclusions are that the results of movement play activities and teacher surveys show that preschool children have a great interest in various games, so they can achieve various pedagogical goals, including promoting the development of basic movements, promoting children's physical skills. that meets age sports standards.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/57392
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV