• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trīs gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšana pirmsskolas izglītības iestādes diena ritā

Thumbnail
View/Open
299-86724-Sentereva_Alla_as19413.pdf (565.2Kb)
Author
Sentereva, Alla
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līduma, Anna
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Pateicoties pašapkalpošanās prasmēm, bērns apzinās savus pienākumus un kļūst par līdzvērtīgu sabiedrības dalībnieku. Pašapkalpošanās no rīta ietver sevī: ēšanas, izģērbšanās un mazgāšanas prasmju apgūšanu, ķermeņa higiēnu, kārtīgumu. Tā veidojas bērna vispārējās un smalkās motorikas, redzes, dzirdes, domāšanas, uzmanības attīstības izglītības ietekmē noteiktā līmenī. Pētījuma objekts: Pirmsskolas izglītības iestādes dienas rīts Pētījuma priekšmets: 2-3 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmes. Pētījuma mērķis: Izpētīt 2-3 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju veidošanos pirmsskolas izglītības iestādē. Hipotēze: Pašapkalpošanās prasmes 2-3 gadus veciem bērniem tiks veicinātas, ja: •dienas rīta saturs būs organizēts mērķtiecīgai prasmju apguvei; •bērni vingrināsies ikdienā pašapkalpot sevi; •skolotāja atbalstīs bērnus visā dienas rīta laikā. Uzdevumi: 1.Pētīt zinātnisko literatūru par 3 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmēm un PII dienas rīta iespējām. 2.Izstrādāt kritēriju un rādītājus pašapkalpošanās prasmēm. 3.organizēt empīrisko pētījumu pirmsskolas izglītības iestādē pašapkalpošanās prasmju izmaiņu noteikšanai. 4.Analizēt iegūtos rezultātus.
 
Due to self-care skills, the child is aware of his or her responsibilities and becomes an equal member of society. Self-service in the morning includes: learning to eat, undress and wash, body hygiene, orderliness. It is formed under the influence of the child's general and fine motor skills, vision, hearing, thinking, attention development education at a certain level. Object of research: Morning of a pre-school educational institution Subject of the research: Self-service skills of 2-3 year old children. Aim of the research: To study the development of self-service skills of 2-3 year old children in a pre-school educational institution. Hypothesis: Self-service skills for 2–3-year-olds will be promoted if: •the content of the morning will be organized for purposeful acquisition of skills. •children will exercise themselves daily. •The teacher will support the children throughout the morning. Tasks: •To study the scientific literature on self-care skills of 3-year-old children and the possibilities of PII morning. •Develop criteria and indicators for self-service skills. •To organize an empirical study in a pre-school educational institution to determine changes in self-service skills.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60383
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV