• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

NEPAREIZO PRIEKŠSTATU PAR AUGU ELPOŠANU UN FOTOSINTĒZI IDENTIFICĒŠANA UN NOVĒRŠANA BIOLOĢIJAS APGUVĒ PAMATSKOLĀ

Thumbnail
View/Open
299-95553-Daugava_Alise_ad19079.pdf (1.498Mb)
Author
Daugava, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Birziņa, Rita
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Nepareizo priekšstatu par augu elpošanu un fotosintēzi identificēšana un novēršana bioloģijas apguvē pamatskolā. Alise Daugava, darba vadītāja: Vad. pētn. Dr. paed. Rita Birziņa. Bakalaura darbs, 54 lpp, 39 literatūras avoti, 14 attēli, 5 tabulas, 13 pielikumi. Latviešu valodā. Darba mērķis bija izpētīt skolēnu nepareizo priekšstatu par augu elpošanu un fotosintēzi identificēšanas un novēršanas metodes bioloģijas mācību procesā pamatskolā. Mērķa sasniegšanai veikta literatūras analīze, jēdzienu “augu elpošana” un “fotosintēze” kontentanalīze, pedagoģiskais eksperiments. Pētījumā noskaidroti, kādi ir skolēnu nepareizie priekšstati par augu elpošanu un fotosintēzi un pedagoģiskajā eksperimentā aprobēta laboratorijas darba metode un jēdzienu kartes veidošanas metode, lai labotu nepareizos priekšstatus. Noskaidrots, ka gan ar laboratorijas darba metodi, gan ar jēdzienu kartes veidošanas metodi iespējams samazināt nepareizo priekšstatus. Izstrādāti metodiskie ieteikumi nepareizo priekšstatu identificēšanai un novēršanai.
 
Identifying and eliminating misconceptions about plant respiration and photosynthesis in elementary school biology. Alise Daugava supervisor Leading Researcher, Dr. paed. Rita Birziņa. Bachelor's thesis, 54 pages, 39 sources of information, 14 pictures and 5 tables, 13 annexes. Language- Latvian. The purpose of the thesis is to explore the methods of identification and elimination misconceptions about photosynthesis and plant respiration in the biology teaching process in elementary school. It is essentials to analyse literature, content analysis of the concepts "photosynthesis" and "plant respiration", pedagogical experiment were carried out to reach the purpose. The study found out what are the students’ misconceptions about plant respiration and photosynthesis are and in the pedagogical experiment, the method of laboratory work and the concept map creation method were approved to correct the misconceptions. It has been established that it is possible to reduce misconceptions both with the method of laboratory work and with the method of creating a concept map. Methodological recommendations for identifying and eliminating misconceptions have been developed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/64084
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV