Krāsu piesātinājuma, gaišuma un formas saistība ar lietotāja personības iezīmēm saskarņu sistēmā
Author
Sadovska, Kitija
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Šī bakalaura darba mērķis ir izpētīt krāsu - emociju saistījumus saskarņu vidē, balstoties uz lietotāju personības īpašībām, fokusējoties tieši uz krāsu piesātinājuma un gaišuma ietekmi šajos saistījumos. Lai šo mērķi sasniegtu, tika izveidots eksperiments profesionālā tiešsaistes aptauju un eksperimentu vidē QuestionPro, kurā tikai iekļauti jautājumi personības iezīmju noteikšanai, lietojot “Lielā piecinieka” personības testa saīsinātu versiju, depresijas līmeņa noteikšanai izmantots PHQ-9 tests, tad demogrāfiskie jautājumi un eksperiments, kurā testēts krāsu - emociju saistījums saskarņu vidē. Eksperimentam, balstoties uz jau veiktu pētījumu, tika izvēlētas divas krāsas - zila un zaļa, katra četrās variācijās, mainot piesātinājumu un gaišumu, un 20 emocijvārdi no Ženēvas emociju apļa jaunākās versijas. Tika veikts arī acu kustību eksperiments krāsu - formu sasaistes pārbaudei ar nolūku noskaidrot, vai formas krāsa maina to, kā acis apskata šo formu. Eksperimentā tiks izmantotas 6 formas kā stimuli, katra visās astoņās krāsu variācijās. Eksperimenta rezultāti norāda, ka ir atšķirības krāsu-emociju sasaistēs atkarībā no respondenta personības iezīmēm, izmaiņas krāsu novērtējumā atkarībā no krāsas piesātinājuma vai gaišuma un izmaiņas acu kustībās atkarībā no redzamajiem stimuliem. The aim of this bachelor thesis is to investigate color-emotion relationships in interface environments based on users' personality traits, focusing more on the influence of color saturation and brightness in these relationships. To achieve this goal, an experiment in the professional online survey and experiment environment QuestionPro was designed, which included questions to measure personality traits using a shortened version of the “Big Five” personality test, PHQ-9 test to measure the level of depression, demographic questions, and an experiment on color-emotion associations in interface environments. Based on previous studies, two colors were selected for the experiment - blue and green, each in four variations, according to different degrees of saturation and brightness, and 20 emotions from the latest version of the Geneva Emotion Wheel. An eye movement tracking experiment was also carried out to test the color-shape relationship, to see if the color of a shape changes the way participants view that shape. The experiment will use 6 shapes as stimuli, each in all eight color variations. The results of the study indicate significant differences in color-emotion associations based on participants' personality traits, variations in color ratings depending on their saturation and brightness, and diverse eye movement patterns based on the stimuli presented.