• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elpošanas vingrinājumu apguves veicināšana 1.un 2.klases skolēnu agresīvas uzvedības mazināšanai mācību priekšmetā sports un veselība

Thumbnail
View/Open
299-101626-Ezera-Luka_Elina_ee15022.pdf (975.2Kb)
Author
Ezera-Lūka, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Ābeļkalns, Ilvis
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba tēma: elpošanas vingrinājumu apguves veicināšana 1. un 2.klases skolēnu agresīvas uzvedības mazināšanai mācību priekšmetā sports un veselība. Pētījuma mērķis: rast risinājumus sākumskolas skolēnu agresijas mazināšanai. Pētījuma metodes: 1.teorētiskās izpētes metodes: zinātniskās literatūras un interneta resursu izpēte un analīze. 2.empīriskās: eksperiments, aptaujas metodes (anketēšana un intervija). Pētījuma bāze: Rīgas x vidusskolas 1. un 2.klašu 128 skolēni un 6 sākumskolas skolotājas. Darba rezultāti: 1.izpētīta literatūra pedagoģijā un psiholoģijā par izvēlēto tēmu, 2.raksturotas sākumskolas skolēnu vecumposma īpatnības 3.veikts praktisks pētījums. Autore konstatēja: elpošanas vingrinājumi iesaistot diafragmu un elpojot lēni, palīdz nomierināties un mazināt skolēnu agresīvu uzvedību. Atslēgas vārdi: sākumskolas skolēns, agresija, skolēnu agresīva uzvedība, elpošanas vingrinājumi, elpošana ar diafragmu.
 
Theme of the work: promoting the learning of breathing exercises to reduce aggressive behavior of 1st and 2nd grade students in the subject of sports and health. Research subject: to find solutions to reduce the aggression of primary school students. Research methods: 1.theoretical research metods: research and analysis of scientific literature and internet resources, 2.empirical: experiment, survey methods. Research bases: Riga x secondary school. 128 pupils of 1st and 2nd grades and 6 primary school teachers. Results of the work: 1.research on chosen theme using pedagogical and psyhological literature, 2.characterised age specificities of youngest grades, 3.practical research is made. The author found that: breathing exercises involving the diaphragm and breathing slowly help to calm down and reduce the aggressive behavior of students. Key words: primary school student, aggression, agressive behavior of students, breathing exercises, diaphragmic breathing.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67414
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV