• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pašapkalpošanās prasmju apguve pedagoģiskajā procesā 1.posmā

Thumbnail
View/Open
299-105570-De.Oliveira-Rodrigesa-Roza_Liene_lm13054.pdf (1.223Mb)
Author
De Oliveira-Rodrigesa-Roza, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Lienes De Oliveiras-Rodrigesas-Rozas kvalifikācijas darbs “Pašapkalpošanās prasmju apguve pedagoģiskajā procesā 1.posmā” mērķis ir teorētiskais un empīriskais pētījums par pašapkalpošanās prasmju veicināšanas nozīmi bērniem pirmsskolas vecumā. Šajā darbā ir divas sadaļas: pirmais iepazīstina ar teorētiskajiem pamatiem pašapkalpošanās jēdzienam un tā nozīmi bērna attīstībā, bet otrais iepazīstina ar pētījuma rezultātiem, kurā 3 mēnešus tika novēroti 14 bērni. Darbā secināts, ka, tā kā bērnudārzs ir pirmā vieta ārpus mājas, kur bērni ir gatavi stāties formālā akadēmiskajā izglītībā, veidot attiecības un veidot uzvedības modeļus, ir būtiski, lai pedagogi palīdzētu veicināt bērna pašapkalpošanu, kas ietekmē bērnu spēju pašregulēties, tikt galā ar neapmierinātību un nedrošību. Galvenie atslēgas vardi: pašapkalpošanās prasmes, pirmsskola, prasmju veicināšana, pašapkalpošanās prasmju apguve, pedagoģiskais process.
 
The aim of Liene De Oliveira-Rodrigesa-Roza’s paper “Acquisition of self-care skills on stage 1 of the pedagogical process” is the theoretical and empirical study on the importance of the development of self-care abilities for children in preschool age. This paper consists of two sections: the first presents the theoretical foundations for the concept of self-care and its relevance in a child’s development and the second presents the findings of a study in which 14 children were observed for the period of 3 months. The paper concludes that, since the kindergarten is the first place outside the home where children are prepared for entering formal academic education, build relationships, and forming behavioral patterns, it is essential that teachers assist in the fostering of a child’s self-care which is known to impact an individual’s ability to self-regulate, deal with frustration, and uncertainty. Key words: self-care skills, pre-school, skills promotion, self-care skills acquisition, pedagogical process.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67647
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV