• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matemātiskās modelēšanas prasmju analīze matemātikas stundās 5. un 6. klasē

Thumbnail
View/Open
299-106245-Ostapko_Darta_ds21150.pdf (2.263Mb)
Author
Ostapko, Dārta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
France, Ilze
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba “Matemātiskā modelēšanas lomas analīze matemātikas stundās 5. un 6. klasē” mērķis ir izpētīt matemātiskā modelēšanas teorētiskos pamatus un praktisko pielietojumu matemātikas mācībās 5.un 6. klasē, novērtējot tās ietekmi uz skolēnu izpratni un iesaistīšanos. Pētījumā uzsvērta matemātiskā modelēšanas nozīme matemātikas mācīšanas procesā, savienojot abstraktus jēdzienus ar reālās pasaules lietojumiem, uzlabojot skolēnu problēmu risināšanas spējas un kritisko domāšanu. Empīriskais pētījums tika veikts, lai noskaidrotu, kādas ir skolēnu prasmes risināt matemātiskās modelēšanas uzdevumus, lai veidotu priekšlikumus matemātiskās modelēšanas mācību procesa uzlabošanai. Tas tika veikts trīs izglītības iestādēs, ar 170 skolēniem. Pētījuma rezultātā, izveidoti priekšlikumi efektīvai matemātiskās modelēšanas integrēšanai mācību programmā. Bakalaura darbs sastāv no divām galvenajām nodaļām (teorētiskā daļa un empīriskais pētījums), secinājumiem, priekšlikumiem un izmantotās literatūras saraksta. Atslēgas vārdi: modelis, modelēšana, matemātika, matemātiskā modelēšana, 5.klase, 6.klase. Darba apjoms: 63.lpp Izmantotā literatūra un avoti: 35 vienības Pielikumi: Uzdevumu komplekts, vērtēšanas kritēriji
 
The aim of the bachelor thesis "Analysis of the role of mathematical modelling in mathematics lessons in grades 5 and 6" is to investigate the theoretical foundations and practical application of mathematical modelling in mathematics lessons in grades 5 and 6, assessing its impact on students' understanding and engagement. The study highlights the importance of mathematical modelling in mathematics teaching, linking abstract concepts to real-world applications, improving students' problem-solving skills and critical thinking. An empirical study was conducted to investigate students' skills in solving mathematical modelling problems in order to make suggestions for improving the teaching of mathematical modelling. It was carried out in three educational institutions, with 170 pupils. As a result of the study, proposals for the effective integration of mathematical modelling in the curriculum were developed. The bachelor thesis consists of two main chapters (theoretical part and empirical study), conclusions, proposals and a list of references used. Keywords: model, modelling, mathematics, mathematical modelling, grade 5, grade 6. Scope of work: 60 pages References and sources: 35 items Annexes: Exercise set, assessment criteria
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67775
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV