• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Iegaumēšanas un atcerēšanās stratēģija – teksta iekrāsošana - tās ietekme uz īstermiņa atmiņu

Thumbnail
View/Open
299-101193-Skulme_Marta.Arta_ms18114.pdf (393.0Kb)
Author
Skulme, Marta Arta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vanags, Edmunds
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Šī bakalaura darba mērķis bija noskaidrot, kā iegaumēšanas un atcerēšanās stratēģija, teksta iekrāsošana, ietekmē īstermiņa atmiņas sniegumu. Pētījumā piedalījās 93 respondenti no Latvijas universitātes un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes, no tiem 53 sievietes un 40 vīrieši vecumā no 18 – 45 gadiem. Pētījumā tika izveidots lasāmais teksts un aptauja, kas tika pildīta pēc lasīšanas, ar 13 uzdevumiem saistībā ar lasīto tekstu, kā arī 3 jautājumi saistībā ar sociāldemokrātiskajiem datiem, respondentu dzimums, vecums un metodes izmantošanas biežumu. Pētījumā tika izvirzīta sekojoša hipotēze : “Respondenti, kas pētījuma ietvaros izmantos iekrāsošanas stratēģiju iegūs augstākus rezultātus, kā respondenti, kas pētījuma ietvaros stratēģiju neizmantos”. Pētījumā tika noskaidrots, ka iekrāsošanas stratēģija neuzlabo informācijas atsaukšanu īstermiņa atmiņas koncepta ietvaros.
 
The aim of this bachelor thesis was to find out how memorization and recall strategy, text highlighting affects short-term memory performance. 93 respondents from the University of Latvia and the Latvian University of Biosciences and Technologies participated in the study, of which 53 were women and 40 were men aged 18 - 45. The study created a reading text and a post-reading survey with 13 tasks related to the read text, as well as 3 questions related to socio-democratic data, respondents' gender, age and frequency of use of the method. The following hypothesis was put forward in the study: "Respondents who will use the highlighting strategy within the study will get higher results than respondents who will not use the strategy within the study". The study found that the highlighting strategy does not improve the recall of information within the concept of short-term memory.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68411
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV