• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pašvadītas mācīšanās sekmēšana valodas mācību jomā 4-5 gadus veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-101257-Strautmane_Evija_es22007.pdf (470.2Kb)
Author
Strautmane, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Evija Strautmane Darba nosaukums: Pašvadītas mācīšanās sekmēšana valodas mācību jomā 4-5 gadus veciem bērniem Darba mērķis: pētīt paņēmienus, kā sekmēt valodas mācību jomas pašvadītu mācīšanos 4 - 5 gadus veciem bērniem. Kvalifikācijas darbā ietilpst divas daļas. Pirmajā daļā tika analizēta un apkopota literatūra par pašvadītu mācīšanos valodas mācību jomā. Tika secināts, ka pedagogs ir kā palīgs bērnam uz pašvadītu mācīšanos. Pedagogam ir jāspēj bērnu ieinteresēt visā jaunajā, lai bērns spētu patstāvīgi un ar interesi apgūt jaunas prasmes. Otrajā daļā tika veikts empīriskais pētījums par pašvadītu mācīšanos valodas mācību jomā 4 – 5 gadu vecumposmā. Pētījuma laikā tika izmantotas 3 pētījuma metodes: novērošana, pedagoģiskais eksperiments un matemātiskā pētījuma metode. Pēc iegūtajiem datiem tika secināts, ka tikai konstanta un neatlaidīga darbošanās noved pie pozitīviem rezultātiem. Kā arī jaunu lietu un aktivitāšu ieviešana bērnu ikdienā spēj tos motivēt pašvadītai mācīšanai. Darbs sastāv no 34 lappusēm, 3 attēliem, 4 tabulām un 32 literatūras avotiem. Atslēgas vārdi - pašvadīta mācīšanās, valodas mācību joma, pirmsskola, bērns.
 
Author: Evija Strautmane Theme: The promotion of self-led language learning for 4-5 years old children. Aim of the research: to study techniques how to promot self-led language learning for 4 – 5 years old children. Qualification paper consists of two parts. In the first part the literature of self-led language studying field has been analyzed and summarized. It was concluded that pedagogue is like an assistent of self-led learning. The pedagogue needs to get chil’s attention when something new is beening learnt so the child could learn new skills by self-led learning and learn with interest. In the second part an empirical research has been carried out on the self-led language learning field for 4 – 5 years old children. Three research metodologies were used in the research: observation, pedagogical experiment and mathematical research method. Based on the obtained data, it was concluded that only constant and persistent learning can lead to positive results. New things and activities in child’s everyday life can also motivate self-led learning. Volume of the paper: 34 pages, 3 images, 4 tables and 32 literature sources. Key words: self-led learning, the field of language learning, preschool, child.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68424
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV