• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stratēģijas pašvadītas mācīšanās prasmju attīstībai angļu valodas stundās 8. klasē

Thumbnail
View/Open
299-102378-Ladusane_Agnese_ad12081.pdf (24.59Mb)
Author
Ladusāne, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Auziņa, Anita
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Ņemot vērā, ka pašvadītas mācīšanās caurviju prasmes apguve ir viena no izglītības standartā noteiktajām prioritātēm, šī skolotāja pieredzes darba mērķis ir izpētīt kā dažādas pašvadītas mācīšanās stratēģijas var palīdzēt attīstīt pašvadītas mācīšanās prasmes angļu valodas stundās 8. klasē. Šajā pētījumā par datu vākšanas metodēm kalpo skolēnu kvalitatīva aptauja, strukturēta intervija, skolēnu darbu analīze un novērtējums, skolēnu pašnovērtējumi, kā arī skolotāja novērojumi. Pētījuma ietvaros tika izveidoti un pielietoti vairāki stundu plāni un skolēnu darba materiāli, sevī ietverot kognītīvās, metakognitīvās, vadības un motivācijas pašvadītas mācīšanās stratēģijas. Pētījumā atklājās, ka skolēni spēj patstāvīgi pielietot kognitīvās stratēģijas, turpretī metakognitīvās, vadības un motivācijas stratēģijas ir nepieciešams turpināt apgūt. Pēc darba ar dažādām pašvadītas mācīšanās aktivitātēm aptuveni puse skolēni atzina, ka uzskata savas pašvadītas mācīšanās prasmes par uzlabojušām. Pētījuma gaitā secināts, ka pašvadītu mācīšanās prasmju mācīšanā skolotājam jāparedz uzdevumu un to skaidrojumu diferenciācijas iespējas skolēniem ar dažādiem valodas izpratnes līmeņiem, kā arī skolotāju savstarpēja sadarbība pašvadītu mācīšanās procesu un stratēģiju mācīšanai vienlaikus vairākos vai visos mācību priekšmetos būtu ieteicama.
 
The present study aims to investigate how different self-regulated learning (SRL) strategies help develop self-regulated learning skills in English lessons for Form 8, considering the acquisition of this transversal skill is one of the priorities within the education standard. The present teacher’s portfolio is a case study implementing students’ qualitative questionnaire, structured interview, analysis and assessments of students’ assignments and students’ self-assessments, as well as teacher’s observations as data collection methods. In the process of this research various lesson plans and students’ materials were planned, organised and assessed employing cognitive, metacognitive, motivational and management self-regulated learning strategies. The study revealed that students are largely able to independently apply cognitive strategies, however metacognitive, management and motivational strategies require further practice. After having worked on various SRL activities approximately half of students assessed their self-regulated learning skills as improved. The main conclusions are that teaching SRL skills require task and instruction differentiation for students with varying English comprehension levels and teachers’ joint efforts to introduce and explain SRL processes and strategies among several or all subjects is advisable.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68508
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV