• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trīs līdz četrus gadus vecu bērnu runas attīstība lomu rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-105560-Jansone_Beate_bj22001.pdf (605.3Kb)
Author
Jansone, Beate
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats ir "Trīs līdz četru gadu vecu bērnu runas attīstība lomu rotaļās". Darba mērķis ir teorētiski izzināt un praktiski izpētīt 3–4 gadus vecu bērnu runas attīstību, izmantojot lomu rotaļas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījumā analizēta lomu rotaļu nozīme bērnu runas un valodas prasmju attīstībā. Teorētiskajā daļā tiek analizētas zinātniskās literatūras atziņas par bērnu runas attīstību, komunikācijas prasmēm un lomu rotaļu pedagoģisko vērtību. Lomu rotaļas tiek raksturotas kā efektīvs instruments bērnu valodas apguves un vārdu krājuma bagātināšanā. Empīriskā daļa balstīta uz pētījumu pirmsskolas izglītības iestādē X, kurā piedalījās 15 bērni vecumā no 3–4 gadiem. Praktiskajā darbā tika izmantotas lomu rotaļas, lai stimulētu bērnu aktīvo un pasīvo vārdu krājumu. Iegūtie dati tika apkopoti un analizēti, atklājot, ka lomu rotaļas veicina ne tikai bērnu vārdu krājuma paplašināšanos, bet arī dialoga prasmes, klausīšanās iemaņas un spēju izteikt savas domas. Darba rezultāti apliecina, ka lomu rotaļas ir svarīgs pedagoģiskais instruments pirmsskolas vecuma bērnu runas attīstībā, kas nodrošina vispusīgu valodas un komunikācijas prasmju veicināšanu
 
The topic of the qualification work is "Speech development of three to four-year-old children in role-playing". The aim of the work is to theoretically learn and practically study the vocabulary of 3-4-year-old children using role-playing in the preschool pedagogical process. The study analyzes the importance of role playing in the development of children's speech and language skills. The theoretical part analyzes the findings of scientific literature on the development of children's speech, communication skills and the pedagogical value of role-playing. Role playing is described as an effective tool in children's language learning and vocabulary enrichment. The empirical part is based on a study in a preschool educational institution X, in which 15 children aged 3-4 years participated. In practical work, role plays were used to stimulate children's active and passive vocabulary. The obtained data were collected and analyzed, revealing that role-play contributes not only to the expansion of children's vocabulary, but also to dialogue skills, listening skills and the ability to express their thoughts. The results of the work confirm that role-playing is an important pedagogical tool in the development of preschool children's speech, which ensures comprehensive promotion of language and communication skills
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68640
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV