• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nodarbības dabā bērnu matemātisko priekšstatu attīstībai pirmsskolas izglītības trešajā posmā

Thumbnail
View/Open
299-105687-Balode_Irbe_id07038.pdf (951.6Kb)
Author
Balode, Irbe
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbu “Nodarbības dabā bērnu matemātisko priekšstatu attīstībai pirmsskolas izglītības trešajā posmā” izstrādāja darba autore Irbe Balode ar mērķi teorētiski un empīriski izpētīt nodarbības dabā bērnu matemātisko priekšstatu attīstībai pirmsskolas izglītības trešajā posmā. Darba pirmajā daļā teorētiski tiek apskatīts matemātikas mācību jomas nozīmīgums, tās apguves nosacījumi saskaņā ar pirmsskolas mācību programmu, kā arī veikta izpēte par pirmsskolas izglītības trešā vecumposma attīstības iezīmēm. Pētīti psihologu un pedagogu viedokļi un atziņas par dabas nozīmīgumu bērnu ikdienas dzīvē. Teorētiskās nodaļas noslēgumā veikts pētījums, kādas ir matemātisko priekšstatu attīstības iespējas āra nodarbībās, kādi aspekti jāņem vērā pirms āra nodarbības uzsākšanas, kā organizēt nodarbības ārā matemātisko priekšstatu attīstībai. Darba otrajā daļā pētījuma sākumā izstrādāti pētāmie kritēriji matemātikas mācību jomā par sakarībām starp lielumiem. Tiek veikts novērojums par piecpadsmit bērniem vecumposmā no pieciem līdz sešiem gadiem pirmsskolas izglītības iestādē “X”. Ņemot vērā sākotnējos novērojumus un izvirzītos kritērijus, tiek izstrādāts bērnu vecumposmam un viņu interesēm atbilstošs astoņu nodarbību plāns. Pētījuma beigās tiek novērtēts bērnu attīstības progress salīdzinājumā ar sākotnējiem novērojumiem. Kvalifikācijas darba apjoms: 52 lpp., 6 attēli, 2 tabulas, 30 literatūras vienības, 3 pielikumi. Atslēgas vārdi: āra nodarbības, matemātiskie priekšstati, pirmsskolas pedagoģiskais process, pirmsskolas izglītības trešais vecumposms, dabas materiāli.
 
The qualification thesis “Outdoor learning classes for the development of children's understanding of mathematics in the third stage of preschool education” was developed by the author Irbe Balode with the aim to theoretically and empirically investigate nature activities for the development of children's mathematical concepts in the third stage of pre-school education. The first part of the theoretical part of the thesis deals with the importance of mathematics, the conditions for its learning according to the pre-school curriculum, as well as the research on the developmental features of the third age stage of pre-school education. The opinions and findings of psychologists and teachers on the importance of nature in children's everyday lives are explored. The theoretical chapter concludes with a study of the possibilities of developing mathematical concepts in outdoor activities, what aspects should be considered before starting an outdoor activity, and how to organise outdoor activities for the development of mathematical concepts. In the second part of the paper, the criteria to be investigated in the field of mathematics teaching about relations between quantities are developed at the beginning of the study. An observation of fifteen children aged between five and six years in the preschool institution "X" is carried out. In the light of the initial observations and the criteria set, an eight-lesson plan is developed, appropriate to the children's age and interests. At the end of the study, the children's progress is assessed in relation to the initial observations. The volume of the qualification work: 52 pages, 6 figures, 2 tables, 30 references, 3 annexes. Keywords: outdoor activities, mathematical concepts, pre-school pedagogical process, preschool education in the third age group, natural materials.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68689
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV