• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rotaļnodarbības organizācija bērnu adaptācijai pirmsskolas izglītības pirmajā posmā

Thumbnail
View/Open
299-105688-Davida_Ija.Ginvita_ig22036.pdf (769.7Kb)
Author
Dāvida, Ija Ginvita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miķelsone, Ilze
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore – Ija Ginvita Dāvida. Darba nosaukums - Rotaļnodarbības organizācija bērnu adaptācijai pirmsskolas izglītības pirmajā posmā. Darba mērķis – izpētīt rotaļnodarbības organizāciju bērnu adaptācijai pirmsskolas izglītības pirmajā posmā. Pētījuma saturs – darba ietvaros tika raksturots adaptācijas process, rotaļnodarbību organizācija un bērnu attīstības raksturojums. Lai sasniegtu darba mērķi tika veikts bērnu novērojums un anketēti pirmsskolas pedagogi, lai izprastu rotaļnodarbību organizācijas svarīgumu adaptācijas procesā. Rezultātu apraksts - pedagoģiskie nosacījumi rotaļnodarbību organizācijai bērnu adaptācijas periodā pirmsskolas izglītības pirmajā posmā ietver drošu un atbalstošu vidi, kurā bērniem ir iespēja izteikt savas emocijas, iepazīt apkārtējo pasauli un attīstīt sociālās prasmes. Tādējādi nodrošināts, ka adaptācija notiek pakāpeniski un bez lieka stresa, pielāgojot aktivitātes atbilstoši bērnu vajadzībām, rakstura īpatnībām un emocionālajām vajadzībām. Pētījums norāda, ka visefektīvākās ir radošās un kustību rotaļas, kas ļauj bērniem izpaust savas emocijas un iztēli, veicinot viņu emocionālo pašpārliecinātību un socializāciju. Kolektīvās rotaļas arī palīdz bērniem attīstīt savstarpējo sadarbību un draudzības veidošanos, kas ir būtiski pirmsskolas adaptācijai. Darba lapaspušu skaits – 38 lapaspuses. Darbā izmantoti 7 attēli, 25 bibliogrāfiskā saraksta vienības, 3 tabulas un 1 pielikums Atslēgas vārdi – bērni, adaptācija, rotaļnodarbības, organizācija, pedagoģiskais process.
 
Author of the qualification work – Ija Ginvita Dāvida. Title of the work - Organization of the Play Lessons for Children's Adaptation in the First Stage of Preschool Education. Purpose of the work – to study the organization of play activities for children's adaptation to the first stage of preschool education. Content of the study – within the framework of the work, the adaptation process, organization of play activities and characteristics of children's development were described. To achieve the goal of the work, observation of children was carried out and preschool educators were surveyed to understand the importance of organization of play activities in the adaptation process. Description of the results - pedagogical conditions for the organization of play activities during the adaptation period of children in the first stage of preschool education include a safe and supportive environment in which children have the opportunity to express their emotions, get to know the world around them and develop social skills. This ensures that adaptation occurs gradually and without unnecessary stress, adjusting activities according to the needs, character traits and emotional needs of children. The study indicates that the most effective are creative and movement games, which allow children to express their emotions and imagination, promoting their emotional self-confidence and socialization. Collective games also help children develop mutual cooperation and friendship, which are essential for preschool adaptation. Number of pages of the work – 38 pages. The work uses 7 pictures, 25 bibliographical entries, 3 tables and 1 appendix Keywords – children, adaptation, play activities, organization, pedagogical process.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68690
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV