• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pētniecisko prasmju veidošanās dabaszinību mācību procesā bērniem pirmsskolas 2. posmā

Thumbnail
View/Open
299-105921-Gulane_Antra_ag22113.pdf (746.5Kb)
Author
Gulāne, Antra
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Daiga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs “Pētniecisko prasmju veidošanās dabaszinību mācību procesā bērniem pirmsskolas 2. posmā” izstrādāts ar mērķi teorētiski analizēt un empīriski pārbaudīt metodes 4-5 gadus vecu bērnu pētniecisko prasmju attīstība dabaszinību mācību satura apguvē pirmsskolā. Darba teorētiskajā daļā analizēts pētniecisko prasmju jēdziens un to attīstību ietekmējošie iekšējie un ārējie faktori pirmsskolas otrajā posmā. Balstoties uz Skola2030 dabaszinību mācību jomas satura analīzi, ir noteiktas pētniecisko prasmju attīstības iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā dabaszinību satura apguvē. Empīriskajā pētījumā, kura iesaistīti 12 četrgadīgi bērni, aplūkotas metodes un paņēmieni dabaszinību mācību satura apguvē, kas ļauj veicināt pētniecisko prasmju attīstību. Analizējot bērniem piedāvātās iekštelpu un āra nodarbības, pētījuma noslēgumā kā ieteikumi pirmsskolas skolotājiem sniegta atbilde uz pētniecības jautājumu – kādas metodes dabaszinību mācību process pirmsskolā sekmē pētniecisko prasmju apguvi 4-5 gadus veciem bērniem? Kvalifikācijas darba saturs: 41 lpp., 11 attēli, 8 tabulas, izmantotas 38 literatūras vienības, pievienots 1 pielikums
 
The qualification work “Development of research skills in the process of teaching natural sciences to children in the 2nd stage of preschool” was developed with the aim of theoretically analyzing and empirically testing methods for the development of research skills in 4-5-year-old children in the acquisition of natural science content in preschool. In the theoretical part of the work analyzes the concept of research skills and the internal and external factors influencing their development in the second stage of preschool. Based on the content analysis of the Skola2030 natural science learning area, the possibilities for the development of research skills in the preschool pedagogical process in the acquisition of natural science content have been determined. The empirical study, which involved 12 four-year-old children, examined methods and techniques in the acquisition of natural science content, which allow promoting the development of research skills. Analyzing the indoor and outdoor activities offered to children, the study concludes with recommendations for preschool teachers to answer the research question – what methods of teaching science in preschool promote the acquisition of research skills in 4-5-year-old children? Qualification work content: 41 pages, 11 pictures, 8 tables, 38 literature units used, 1 appendix added
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68748
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV