• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Remigrējušo ģimeņu bērnu integrēšanās Latvijas izglītības sistēmā

Thumbnail
View/Open
299-98659-Madzule_Inga_im19085.pdf (922.8Kb)
Author
Madžule, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Anspoka, Zenta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījums veikts par pēdējos gados Latvijas izglītības sistēmā svarīgu jautājumu, kā palīdzēt remigrējušo ģimeņu bērniem integrēties Latvijas izglītības sistēmā. Pētījuma mērķis ir pētīt pedagoģiskos līdzekļus remigrācijas bērnu integrēšanai Latvijas izglītības sistēmā. Iegūtie rezultāti liecina, ka remigrējušie skolēni saņem tādus atbalsta pasākumus kā palīdzība adaptācijai klasē, papildus konsultācijas atsevišķos mācību priekšmetos, sadarbības veicināšana starp klasesbiedriem, pagarinātu pārbaudes darbu nokārtošanas termiņu un palīdzība latviešu valodas apguvē, individuālu pedagoga darbu un diferencētus uzdevumus. Salīdzinoši maza daļa pedagogu minēja tādus atbalsta pasākumus, kā individuālo mācību plānu, priekšzināšanu pārbaude, atbalsta personāla iesaiste, kas ir mazāk kā 50% no aptaujātajiem pedagogiem. Pētījumā atklājās, ka būtiskākās problēmas remigrējušo skolēnu veiksmīgai integrēšanai izglītības procesā ir latviešu valodas terminoloģijas nezināšana, dažādu valstu atšķirīgā izglītības sistēma, problēmas ar valodu, papildmateriālu trūkums un pedagogam trūkst laika resursa, lai strādātu individuāli ar skolēnu. Darba apjoms: darbs sastāv no 56 lpp. (neskaitot pielikumus). Darbā izmantoti 24 attēli, 5 tabulas, 40 bibliogrāfiskā saraksta vienības un 3 pielikums.
 
The purpose of the study: to study the pedagogical means of inclusion/integration of remigration children in the education system of Latvia. Results: The obtained results show that the remigrated students receive support measures such as help for adaptation in the classroom, additional consultations in individual subjects, promotion of cooperation between classmates, extended deadline for passing tests and help in learning the Latvian language, individual teacher work and differentiated tasks. A relatively small number of pedagogues mentioned support measures such as individual study plans, prior knowledge testing, involvement of support personnel, which is less than 50% of the surveyed pedagogues. The research revealed that the most important problems for the successful integration of remigrated students in the education process are ignorance of the terminology of the Latvian language, the different education system of different countries, problems with the language, lack of supplementary materials and the teacher's lack of time resources to work individually with the student. Scope of the work: the work consists of 56 pages. (excluding attachments). The work uses 24 images, 5 tables, 40 bibliographic list items and 3 appendices.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68811
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV