• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

1.5–3 gadus vecu bērnu adaptācijas veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-98780-Sjomina_Larisa_ls21180.pdf (828.3Kb)
Author
Sjomina, Larisa
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kricka, Ilze
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: 1.5–3 gadus vecu bērnu adaptācijas veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē Darba autors: Larisa Sjomina Darba mērķis: Teorētiski un praktiski analizēti izzināt 1,5 – 3 gadus vecu bērnu sekmīgas adaptācijas veicināšanu pirmskolas izglītības iestādē. Teorētiskajā daļā sniegts adaptācijas jēdziena skaidrojums. Darba pirmajā daļā, analizējot zinātnisko un metodisko literatūru, tiek izpētīts 1,5 – 3 gadus vecu bērnu attīstības raksturojums, adaptācijas procesu ietekmējošo faktoru analīze, pedagoga darba organizēšana adaptācijas periodā. Darba empīriskajā daļā tiek izmantota darba autores veidota vecāku aptauja. Analizējot teorētiskās atziņas un, apkopojot empīriskā pētījuma rezultātus, tiek secināts, ka 1,5 - 3 gadus vecu bērnu adaptācijas sekmēšanai liela nozīme ir bērna sagatavošanā, vecāku un skolotāju savstarpēja sadarbība. Kvalifikācijas darba nobeigumā darba autore izstrādājusi ieteikumus vecākiem un skolotājiem veiksmīgai adaptācijas perioda organizēšanai. Darbs izstrādāts uz 39 lapām, ar 16 attēliem, un pievienotiem 5 pielikumiem. Kopumā darbā izmantoti 23 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: adaptācija, pirmsskola, sadarbība, ieteikumi, veicināšana, 1,5 – 3 gadus veci bērni.  
 
Work title: Promoting the adaptation of 1.5 - 3 year old children in pre-school education Author of work. Larisa Sjomina Aim of the thesis: Theoretical and practical analysis of the promotion of successful adaptation of 1.5 - 3 year old children in pre-school educational institution. The theoretical part provides an explanation of the concept of adaptation. In the first part of the work, the scientific and methodological literature is analysed to describe the development of children aged 1.5 - 3, to analyse the factors influencing the adaptation process, and to organise the teacher's work during the adaptation period. In the empirical part of the work a questionnaire of parents is used. Analysing theoretical knowledge and summarizing the results of the empirical research, it is concluded that the preparation of the child, mutual cooperation of parents and teachers play an important role in promoting the adaptation of 1.5 - 3 year old children. At the end of the qualification the author has developed recommendations for parents for the successful organisation of the adaptation period. The thesis consists of 39 pages, 16 figures and 5 annexes. In total, 23 literature sources were used. Keywords: adaptation, pre-school, cooperation, recommendations, promotion, 1.5-3 year olds. 
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68869
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV