• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dizaina domāšanas veicināšana Tehnoloģiju mācību jomā pirmsskolā 3.vecumaposmā

Thumbnail
View/Open
299-98793-Kimene_Marika_mk21224.pdf (1.837Mb)
Author
Ķimene, Marika
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba ‘’Dizaina domāšanas veicināšana tehnoloģiju mācību jomā pirmsskolā 3.vecuposmā’’ mērķis ir teorētiski pētīt 3.vecumposma bērnu dizaina domāšanas veicināšanas iespējas tehnoloģiju mācību jomā un izveidojot uzdevumus to praktiski pārbaudīt. Pētījuma teorētiskajā daļā tiek analizēta dizaina domāšanas teorijas, aprakstīta dizaina domāšanas veicināšanas iespējas pirmsskolā tehnoloģiju mācību jomā, 3.vecumposma īpatnības un, kādi varētu būt paņēmieni prasmju attīstīšanai dizaina domāšanā pirmsskolā tehnoloģiju mācību jomā 3.vecumposmā. Pētījuma otrajā daļā tiek veikts empīriskais pētījums, kurā izstrādāti pieci uzdevumi un veikta pedagoģiskā novērošana, kuras laikā tiek izvērtētas bērnu prasmes pēc izvirzītajiem kritērijiem. Pētījuma rezultāti tiek atspoguļoti tabulās, diagrammās un attēlos, aprakstoši. Secināju, ka dizaina domāšana bērniem palīdz realizēt iecerēto, izceļot radošumu un veidojot pārliecību bērnos. Kvalifikācijas darbs sastāv no 43 lapaspusēm, tajās iekļautas 15 tabulas, 5 diagrammas un 20 attēli. Kvalifikācijas darbā iekļauti 24 literatūras avoti.
 
Qualification work ‘’Design thinking promotion technologies in the field of learning in preschool in the 3rd age stage’’ the goal is to theoretically study the possibilities of promoting design thinking of 3rd-year-old children in the field of technology learning and to test it practically by creating tasks. The theoretical part of the study analyzes the theories of design thinking, describes the possibilities of promoting design thinking in the field of technology learning in preschool, the characteristics of the 3rd age stage and what could be the techniques for developing skills in design thinking in the field of technology learning in the 3rd age stage. In the second part of the research, an empirical study is carried out, in which five tasks are developed and pedagogical observation is carried out, during which children's skills are evaluated according to the set criteria. The research results are presented descriptively in tables, charts and pictures. I concluded that design thinking helps children realize what they envisioned, highlighting creativity and building confidence in children. The qualification work consists of 43 pages, including 15 tables, 5 diagrams and 20 images. The qualification work includes 24 literature sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/68878
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV