• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metodiskais atbalsts sākumskolas skolotāju profesionālajai labizjūtai

Thumbnail
View/Open
299-99408-Uspele_Ilze_in05019.pdf (931.7Kb)
Author
Ušpele, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stramkale, Ligita
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Skolotāju labizjūta ir svarīga, jo ietekmē skolēnu mācīšanos. Metodiskais atbalsts ietver profesionālās izaugsmes iespējas. Pētījuma mērķis ir teorētiski analizēt un empīriski noteikt metodiskā atbalsta vajadzības sākumskolas skolotāju profesionālajai labizjūtai. Atbildot uz pētījumā jautājumiem, tika veikta teorētiskās literatūras un normatīvo dokumentu analīze, kā arī sākumskolas skolotāju un skolu vadības komandu anketaptauja. Pētījumā tika secināts, ka skolotāju labizjūtai būtiskas ir pozitīvas attiecības ar kolēģiem un vadītāja atbalsts profesionālajai pilnveidei, prieku sagādā mācību metožu apgūšana un iespēja lietot tehnoloģijas, lielākais metodiskais atbalsts tiek saņemts no kolēģiem. Vismazāk prieka skolotājiem sagādā pārbaudes darbu veidošana, slodze un atalgojums. Balstoties empīriskajā pētījumā iegūtajos datos, tika izstrādāti ieteikumi skolu vadības komandām metodiskajam atbalstam sākumskolas skolotāju profesionālajai labizjūtai.
 
Teacher well-being is important because it affects student learning. Methodological support includes opportunities for professional development. The aim of the study is to theoretically analyze and empirically determine the needs of methodological support for the professional well-being of primary school teachers. In response to the research questions, an analysis of theoretical literature and regulatory documents was carried out, as well as a questionnaire survey of primary school teachers and school management teams. The study concluded that positive relations with colleagues and the manager's support for professional development are essential for the well-being of teachers, learning teaching methods and the opportunity to use technology bring joy, the greatest methodological support is received from colleagues. The least joy for teachers is the creation of tests, workload and pay. Based on the data obtained in the empirical study, recommendations were developed for school management teams for methodical support for the professional well-being of primary school teachers.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/69080
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV