Latvijas mediju loma sabiedrības medijpratības veicināšanā:žurnālistu un auditorijas viedoklis
Author
Melbārde, Megija
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ločmele, Klinta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir noskaidrot, kādi ir mediju paņēmieni, kuri veicina medijpratības nostiprināšanos sabiedrībā un kāds viedoklis par mediju medijpratības veicināšanu ir auditorijai un pašiem žurnālistiem. Teorētiskajā daļā ir aplūkoti mediji un to veidi, mediju ētika, kā arī to nozīmīgums, lietojuma un apmierinājuma teorija, mediju lomas un funkcijas, faktu pārbaudes jēdziens medijpratība, dezinformācija, kritiskā domāšana un misinformācija. Konteksta daļā uzmanība tika pievērsta mediju lietojumam Latvijā, tāpat arī vienai diskusijai, kurā piedalījās mediju pārstāvji un eksperti no Latvijas, lai diskutētu par mediju šķēršļiem sabiedrības medijpratības veicināšanā, kā arī Latvijā veikta pētījuma izskatīšana par mediju medijpratības projektu realizāciju. Lai veiktu pētījumu autore izmantoja divas pētnieciskās metodes – daļēji strukturētās intervijas ar desmit žurnālistiem un interneta aptauju. Mediji veicina medijpratību sabiedrībā dažādiem paņēmieniem gan publicējot izzinošu saturu, gan daloties ar savām zināšanām ārpus žurnālistikas pienākumiem. Sabiedrība sagaida, ka mediji veicinās sabiedrībā medijpratību un vēlas, lai to darītu efektīvāk, nekā līdz šim The goal of this bachelor's thesis is to find out what are the media techniques that contribute to the strengthening of media literacy in society and what is the opinion of the audience and the journalists themselves about all this. The theoretical part discusses media and its types, media ethics, as well as their significance, the theory of use and satisfaction, the roles and functions of the media, the concept of fact-checking media literacy, disinformation, critical thinking and misinformation. In the context part, attention was paid to the use of media in Latvia, as well as to one discussion in which media representatives and experts from Latvia participated in order to discuss media obstacles in the promotion of media literacy of the society, as well as a study on the implementation of media literacy projects conducted in Latvia. To conduct the study, the author used two research methods – semi-structured interviews with ten journalists and an internet survey. The media promotes media literacy in society in various ways, both by publishing informative content and by sharingui their knowledge outside of journalistic duties. Society expects the media to promote media literacy in society and wants it to be done more effectively than before.