Show simple item record

dc.contributor.advisorHačatrjana, Liena
dc.contributor.authorAdžarbaja, Andrea
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
dc.date.accessioned2025-06-26T01:02:49Z
dc.date.available2025-06-26T01:02:49Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other109563
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70099
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija salīdzināt mājmācībā un vispārizglītojošā skolā izglītojošos bērnus (N = 70) pēc vecāku ziņotajām uzvedības un sociāli emocionālajām problēmām. Izlasi veidoja 40 mājmācības (24 zēni, 16 meitenes; M = 10,8 g., SD = 2,9) un 30 skolas skolēnu (12 zēni, 18 meitenes; M = 11,0 g., SD = 1,1) vecāki. Vecāki aizpildīja Child Behavior Checklist (CBCL/6-18). Datu normalitāti pārbaudīja ar Šapiro–Vilka testu; starpgrupu atšķirībām lietoja Mann-Whitney U. Kopējie internalizēto (U = 483, p = 0,163) un eksternalizēto (U = 478, p = 0,145) problēmu rādītāji būtiski neatšķīrās. Skolas grupā bija augstāki Trauksmes/Nomāktības (U = 429,5, p = 0,040) un Noslēgšanās sevī (U = 417,0, p = 0,024) punkti, savukārt mājmācības grupā – Somatisko raižu rādītāji (U = 428,5, p = 0,036). Rezultāti liecina: mācību forma kopumā nepalielina psiholoģisko risku, taču diferencē specifisku simptomu profilu; praktiskām intervencēm jāfokusējas uz skolu bērnu trauksmes mazināšanu un mājmācības bērnu somatisko sūdzību izvērtēšanu.
dc.description.abstractThe study compared homeschooled and mainstream-schooled children (N = 70) on parent-reported behavioural and socio-emotional problems. The sample comprised 40 homeschoolers (24 boys, 16 girls; M = 10.8 yrs, SD = 2.9) and 30 schoolchildren (12 boys, 18 girls; M = 11.0 yrs, SD = 1.1). Parents completed the Child Behavior Checklist (CBCL/6-18). Normality was checked with the Shapiro–Wilk test; group differences were assessed using the Mann-Whitney U. Internalising (U = 483, p = 0.163) and externalising (U = 478, p = 0.145) composite scores did not differ. Schoolchildren scored higher in Anxiety/Depression (U = 429.5, p = 0.040) and Withdrawal (U = 417.0, p = 0.024), whereas homeschoolers showed more Somatic Complaints (U = 428.5, p = 0.036). Thus, educational setting per se is not a risk factor, but distinct symptom profiles emerge; interventions should target schoolchildren’s anxiety and homeschoolers’ somatic concerns.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectmājmācība
dc.subjectskola
dc.subjectCBCL
dc.subjecttrauksme
dc.subjectsomatizācija
dc.titleMājmācībā esošu bērnu uzvedības, emocionālās un sociālās problēmas salīdzinājumā ar bērniem vispārizglītojošajā skolu sistēmā
dc.title.alternativeBehavioral, Emotional, and Social Problems of Home-Schooled Children Compared with Children in Conventional Schools
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record