dc.contributor.advisor | Hačatrjana, Liena | |
dc.contributor.author | Adžarbaja, Andrea | |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte | |
dc.date.accessioned | 2025-06-26T01:02:49Z | |
dc.date.available | 2025-06-26T01:02:49Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | 109563 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70099 | |
dc.description.abstract | Pētījuma mērķis bija salīdzināt mājmācībā un vispārizglītojošā skolā izglītojošos bērnus (N = 70) pēc vecāku ziņotajām uzvedības un sociāli emocionālajām problēmām. Izlasi veidoja 40 mājmācības (24 zēni, 16 meitenes; M = 10,8 g., SD = 2,9) un 30 skolas skolēnu (12 zēni, 18 meitenes; M = 11,0 g., SD = 1,1) vecāki. Vecāki aizpildīja Child Behavior Checklist (CBCL/6-18). Datu normalitāti pārbaudīja ar Šapiro–Vilka testu; starpgrupu atšķirībām lietoja Mann-Whitney U. Kopējie internalizēto (U = 483, p = 0,163) un eksternalizēto (U = 478, p = 0,145) problēmu rādītāji būtiski neatšķīrās. Skolas grupā bija augstāki Trauksmes/Nomāktības (U = 429,5, p = 0,040) un Noslēgšanās sevī (U = 417,0, p = 0,024) punkti, savukārt mājmācības grupā – Somatisko raižu rādītāji (U = 428,5, p = 0,036). Rezultāti liecina: mācību forma kopumā nepalielina psiholoģisko risku, taču diferencē specifisku simptomu profilu; praktiskām intervencēm jāfokusējas uz skolu bērnu trauksmes mazināšanu un mājmācības bērnu somatisko sūdzību izvērtēšanu. | |
dc.description.abstract | The study compared homeschooled and mainstream-schooled children (N = 70) on parent-reported behavioural and socio-emotional problems. The sample comprised 40 homeschoolers (24 boys, 16 girls; M = 10.8 yrs, SD = 2.9) and 30 schoolchildren (12 boys, 18 girls; M = 11.0 yrs, SD = 1.1). Parents completed the Child Behavior Checklist (CBCL/6-18). Normality was checked with the Shapiro–Wilk test; group differences were assessed using the Mann-Whitney U. Internalising (U = 483, p = 0.163) and externalising (U = 478, p = 0.145) composite scores did not differ. Schoolchildren scored higher in Anxiety/Depression (U = 429.5, p = 0.040) and Withdrawal (U = 417.0, p = 0.024), whereas homeschoolers showed more Somatic Complaints (U = 428.5, p = 0.036). Thus, educational setting per se is not a risk factor, but distinct symptom profiles emerge; interventions should target schoolchildren’s anxiety and homeschoolers’ somatic concerns. | |
dc.language.iso | lav | |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Psiholoģija | |
dc.subject | mājmācība | |
dc.subject | skola | |
dc.subject | CBCL | |
dc.subject | trauksme | |
dc.subject | somatizācija | |
dc.title | Mājmācībā esošu bērnu uzvedības, emocionālās un sociālās problēmas salīdzinājumā ar bērniem vispārizglītojošajā skolu sistēmā | |
dc.title.alternative | Behavioral, Emotional, and Social Problems of Home-Schooled Children Compared with Children in Conventional Schools | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | |