• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu ieiešanas stratēģijas ārvalstu tirgos elektrotehnikas un elektronikas ražošanas nozarē

Thumbnail
View/Open
303-108124-Paulicans_Peteris_pp21112.pdf (1.154Mb)
Author
Paulicāns, Pēteris
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Fortiņš, Egīls
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) ieiešana ārvalstu tirgos ir būtisks priekšnosacījums elektrotehnikas un elektronikas ražošanas nozares uzņēmumu izaugsmei un konkurētspējai globalizētajā ekonomikā. Šī nozare Latvijā izceļas ar augstu tehnoloģisko potenciālu un orientāciju uz eksportu, tomēr uzņēmumu paplašināšanās starptautiskajos tirgos ir atkarīga no piemērotas stratēģijas izvēles, resursu pieejamības un ārējās vides faktoriem. Bakalaura darba “Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu ieiešanas stratēģijas ārvalstu tirgos elektrotehnikas un elektronikas ražošanas nozarē” mērķis ir analizēt piemērotākās stratēģijas veidu Latvijas MVU elektrotehnikas un elektronikas ražošanas nozarē sekmīgai starptautiskajai darbībai, ņemot vērā uzņēmumu resursus, mērķus un ārvalstu tirgus specifiku. Bakalaura darbā veikta teorētiskā literatūras analīze par MVU kritērijiem, to sociālo un ekonomisko būtību, uzņēmumu ieiešanas stratēģijām, aplūkota elektrotehnikas un elektronikas ražošanas nozares pasaulē, ES un Latvijā, kā arī veikts pētījums, balstoties uz elektrotehnikas un elektronikas ražošanas nozares MVU aptauju.
 
The entry of Latvian small and medium-sized enterprises (SMEs) into foreign markets is a crucial precondition for the growth and competitiveness of companies in the electrical engineering and electronics manufacturing sector in the globalized economy. This sector in Latvia is characterized by high technological potential and a strong export orientation. However, the international expansion of enterprises depends largely on the choice of an appropriate market entry strategy, the availability of resources, and external environmental factors. The aim of the bachelor’s thesis “Market Entry Strategies of Latvian Small and Medium-Sized Enterprises in the Electrical and Electronic Manufacturing Sector” is to analyse the most suitable types of strategies for successful international operations of Latvian SMEs in this industry, considering their resources, objectives, and the specific characteristics of foreign markets. The thesis includes a theoretical literature review on SME definitions, their socio- economic significance, and market entry strategies. It also explores the development of the electrical and electronic manufacturing sector globally, within the European Union, and in Latvia. In addition, a study was conducted based on a survey of SMEs operating in Latvia’s electrical and electronic manufacturing sector.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/70258
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [9009]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV