Digitālo mācību līdzekļu izmantošana latviešu valodas prasmju apguvē 5-6 gadīgiem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Meļņika, Anastasija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Barone, Inese
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbā aplūkota digitālo mācību līdzekļu izmantošana pirmsskolas izglītības procesā ar mērķi attīstīt 5–6 gadīgu bērnu latviešu valodas prasmes. Darba teorētiskajā daļā analizēta zinātniskā literatūra par valodas attīstības īpatnībām šajā vecumposmā, kā arī digitālo tehnoloģiju iespējas un izaicinājumi mācību procesā. Tiek skaidrots, kā digitālie līdzekļi – interaktīvās spēles, digitālās bilžu vārdnīcas, audio stāsti un multimediju rīki – var kalpot kā efektīvs valodas prasmju veidošanas instruments. Empīriskajā daļā veikts pētījums vienā pirmsskolas izglītības iestādē, kur novēroti 12 bērni pirms un pēc digitālo mācību līdzekļu integrēšanas nodarbībās. Tika vērtētas piecas valodas jomas: klausīšanās, runāšana, gramatika, vārdu krājums un dialoga prasmes. Pētījuma rezultāti apliecina, ka digitālie līdzekļi, ja tiek izmantoti mērķtiecīgi un atbilstoši bērna attīstības līmenim, būtiski veicina bērnu aktīvu valodas lietojumu, uzlabo gramatisko struktūru un paplašina vārdu krājumu. Darba noslēgumā izstrādātas rekomendācijas pirmsskolas pedagogiem par digitālo mācību līdzekļu pielietojumu valodas prasmju pilnveidošanā, uzsverot nepieciešamību pēc pedagoga profesionālās sagatavotības, metožu mērķtiecīgas izvēles un bērnu individuālo vajadzību ievērošanas. Atslēgvārdi: digitālie mācību līdzekļi, pirmsskolas izglītība, valodas prasmes, 5–6 gadīgi bērni, latviešu valoda, tehnoloģiju integrācija. The qualification paper deals with the use of digital teaching aids in the pre-school education process with the aim of developing the Latvian language skills of children aged 5-6 years. The theoretical part of the work analyzes the scientific literature on the peculiarities of language development at this age, as well as the possibilities and challenges of digital technologies in the learning process. It explains how digital tools – interactive games, digital picture dictionaries, audio stories and multimedia tools – can serve as an effective tool for building language skills. In the empirical part, a study was conducted in one preschool educational institution, where 12 children were observed before and after the integration of digital learning aids into classes. Five language areas were assessed: listening, speaking, grammar, vocabulary and dialogue skills. The results of the study confirm that digital means, when used purposefully and according to the level of development of the child, significantly contribute to the active use of children's language, improve the grammatical structure and expand vocabulary. At the end of the work, specific recommendations have been developed for preschool teachers on the use of digital teaching aids in the improvement of language skills, emphasizing the need for professional training of the teacher, purposeful choice of methods and compliance with the individual needs of children. Keywords: digital teaching aids, preschool education, language skills, 5-6 year olds, Latvian language, technology integration.